آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۷

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد فرهنگی هافستد، باورهای معرفت شناختی و راهبردهای فراشناختی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با روش مدل معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان کارشناسی دانشگاه فرهنگیان تهران (پردیس شهید مفتح شهر ری و مرکز آموزش عالی عترت واوان اسلامشهر) بوده که حدوداً 1040 نفر بودند و 361 نفر از آنان در پژوهش شرکت کردند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که مردانگی/زنانگی، جمع گرایی/فردگرایی، فاصله قدرت و جهت گیری بلندمدت تأثیر مستقیم معنی داری بر ساختار دانش دارند، جمع گرایی/فردگرایی، فاصله قدرت، ابهام گریزی و جهت گیری بلندمدت تأثیر مستقیم معنی داری بر سرعت اکتساب دانش دارند. فاصله قدرت تأثیر مستقیم معنی داری بر ثبات دانش و منبع دانش دارد. همچنین جمع گرایی/فردگرایی، فاصله قدرت و جهت گیری بلندمدت تأثیر مستقیم معنی داری بر کنترل اکتساب دانش دارند. تأثیر مستقیم ساختار دانش و منبع دانش بر راهبردهای فراشناختی مثبت و معنی دار است اما تأثیر مستقیم سرعت اکتساب دانش و کنترل اکتساب دانش بر راهبردهای فراشناختی منفی و معنی دار است. در مجموع می توان نتیجه گرفت که یافته ها اهمیت ارزش های فرهنگی در باورهای معرفت شناختی و در نتیجه راهبردهای فراشناختی دانشجویان را مورد تأیید قرار می دهد.

The mediation role of epistemological beliefs in the relationship culture values and metacognitive strategies

The purpose of the present study is to investigate the relationship between Hofstede cultural values, epistemological beliefs and metacognitive strategies using structural equation modeling. The statistical population of the study included all student teachers of Farhangian University of Tehran (Shahid Mofateh Shahr-e-Rey Campus and Etrat Vavan Islamshahr Higher Education Center) which was about 1040 people, 361 of them participated in the study. Findings of SEM revealed femininity/masculinity, collectivism/individualism, power distance and long term orientation exerted a direct significant influence on knowledge structure. Meanwhile collectivism/individualism, power distance, uncertainty avoidance and long term orientation were found to directly influence knowledge acquisition speed. Power distance exerted direct, significant influence on knowledge stability as well as knowledge source. On the other hand, collectivism/individualism, power distance and long term orientation had a direct influence on knowledge acquisition control. Other findings showed while the direct influences of knowledge structure and knowledge source on metacognitive strategies were significant and positive, knowledge acquisition control and knowledge acquisition speed negatively influenced metacognitive strategies. Overall, it can be concluded that the findings highlight the importance of cultural values in in epistemological beliefs and, hence in metacognitive strategies among students.

تبلیغات