آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۶

چکیده

هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی بسته آموزش راهبردهای انگیزشی و مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای انگیزشی و آموزش تنظیم هیجان بر رشد اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه است. در بخش تدوین بسته آموزشی، نخست اهداف محتوی مناسب تهیه و در نهایت پس از اعمال نظر متخصصان این حوزه، بسته اموزشی تدوین گردید. میزان شاخص روایی (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) برای تمامی هدف ها در این بسته آموزشی بالا بود. از این رو، بسته آموزش راهبردهای انگیزشی در 8 جلسه نود دقیقه ای تدوین گردید. در بخش بررسی اثربخشی روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دختران در حال تحصیل در دوره دوم متوسطه در شهر فولادشهر در سال تحصیلی 1402-1403 بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه رشد اجتماعی وایتزمن بود. در تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس اندازگیری مکرر طرح آمیخته برای بررسی معنی داری اختلاف میانگین در گروه ها استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات متغیر رشد اجتماعی به صورت (223/57=F ، 000/0= P) و میزان اثر 732/0 به دست آمد که بیانگر آن است که بین گروه های آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، بین میانگین نمرات متغیرها در گروه های آزمایش با گواه تفاوت معناداری وجود داشته است (05/0> P)؛ به طوری که مشخص شد اثرگذاری دو روش آموزش راهبردهای انگیزش و تنظیم هیجان را بر رشد اجتماعی و مؤلفه های آن تایید می کند. روش آموزش راهبردهای انگیزشی در رشد اجتماعی به طور معناداری از روش تنظیم هیجان موثرتر بوده است و پایداری اثر آموزش تایید شد.

Compilation and Validation of Motivational Strategies Training Package and Comparing the Effectiveness of Motivational Strategies Training and Emotion Regulation Training on Adolescent Social Development

The purpose of this study was to develop and validate a training package on motivational strategies, and to compare the effectiveness of motivational strategies training and emotion regulation training on the social development of female high school students. In the development phase of the training package, appropriate content objectives were first prepared, and after receiving expert feedback, the training package was finalized. The Content Validity Index (CVI) and Content Validity Ratio (CVR) for all objectives in this training package were high. Therefore, the motivational strategies training package was developed in 8 ninety-minute sessions. In the effectiveness evaluation section, a quasi-experimental pre-test-post-test design with a control group and follow-up was used. The statistical population of this study included all female students studying in high school in Foladshahr in the academic year 1402-1403. The data collection tool was the Weissman Social Development Questionnaire. For data analysis, repeated measures ANOVA was used to examine the significant difference in means between the groups. The results showed that the mean scores of the social development variable were significantly different between the experimental and control groups (F=223.57, P=0.000, effect size=0.732), indicating a significant difference between the two groups. Additionally, there was a significant difference between the mean scores of the variables in the experimental and control groups (P<0.05), indicating that the effectiveness of both motivational strategies training and emotion regulation training on social development and its components was confirmed. The motivational strategies training method was significantly more effective than the emotion regulation method in promoting social development, and the sustainability of the training effect was confirmed.

تبلیغات