چکیده

This study examines the use of speech acts in Qur’anic verses addressing the concept of iftirā’ (slander), emphasizing the contextual and thematic distinctions between the Meccan and Medinan periods. Employing a descriptive-analytical method and drawing on Searle’s classification of speech acts, the analysis identifies expressive acts as the most prevalent, followed by assertive, directive, commissive, and declarative acts. The study contextualizes these speech acts within the socio-religious frameworks of Mecca and Medina, demonstrating how the Qur’an’s rhetorical strategies evolved to meet the distinct needs and challenges of each period. The findings categorize the sources of iftirā’ into three primary groups, with the highest incidence attributed to disbelievers, followed by Jews, and then hypocrites. The themes of iftirā’ in the analyzed verses include slanders about divine unity, the Prophet Muhammad (PBUH), divine signs, the truth of prophethood, the Qur’an, the miracles of the prophets, the reality of resurrection, and human relationships. This research underscores the Qur’an’s dynamic communicative approach, illustrating how its discourse effectively engaged diverse audiences while addressing theological, and social dimensions of slander. The study offers valuable insights into Qur’anic rhetoric and its broader application in contemporary discourse analysis. 

کاربست نظریه کنش گفتاری در خوانش آیات «افتراء»: مقایسه بافت مکی و مدنی

تحلیل متن شناسانه آیات قرآنی، یکی از روش های شناخت لایه های نهفته معنایی در کلام الهی به شمار می آید و می تواند پرده از چگونگی ارتباط میان زبان و بافت پیرامونی آیات بردارد. در این جستار با روش توصیفی - تحلیلی، سازوکارهای تولید معنا در کنش گفتارهای آیات دربردارنده واژه افتراء بررسی می شود. در این راستا، با استفاده از نظریه سرل، کنش گفتارهای (اظهاری، ترغیبی، عاطفی، تعهدی و اعلامی) موجود در آیات دربردارنده واژه افتراء بادقت بازخوانی شده است. یافته ها گویای جهت گیری مهمی است و به شاخص سازی یکی از ابعاد ارزشمند آموزه های قرآنی در مواجهه با گروه های مختلف اجتماع می انجامد. طبق بررسی های انجام شده گوینده افتراء در آیات دربردارنده افتراء به ترتیب به سه گروه کافران، یهودیان و منافقان تقسیم می شود. بیشترین میزان افتراء از جانب کافران و پس از آن، یهودیان و سپس منافقان بوده است. موضوع افتراء در آیات به افتراء به ذات الهی، افتراء به پیامبر اکرم (ص)، افتراء به نشانه های الهی، افتراء به حقانیت نبوت، افتراء به قرآن، افتراء به معجزات پیامبران الهی، افتراء به حقانیت معاد و افتراء به نسبت های انسانی اختصاص یافته است. مهمترین یافته ها حاکی از آن است که کنش عاطفی پربسامدترین و کنش اعلامی کم بسامدترین کنش های گفتاری است. درکنش گفتارهای آیات دربردارنده افتراء، کنش گفتاری عاطفی در مواجهه با افتراء کافران نسبت به ذات الهی در دوره زمانی و بافت موقعیتی مکه شاخص شده است.

تبلیغات