آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۱

چکیده

هدف پژوهش پیش رو تبیین روش های آموزش افراد فرهیخته اخلاقی و شناسایی موانع در دستیابی به پرورش این نوع از افراد از نگاه استادان دانشگاه بود. به اقتضای هدف پژوهش از پارادایم تفسیری با رویکرد کیفی و دو روش پژوهش اسنادی - کتابخانه ای و تحلیل مفهوم از نوع تفسیر مفهوم بهره برده شد. میدان پژوهش شامل استادان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان بود که با روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور و با درجه اشباع یافتگی به تعداد یازده نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته محقق ساخته بود. فرایند مصاحبه تا دستیابی به اشباع در داده ها ادامه یافت. یافته های پژوهش در دو بخش «روش های پرورش افراد فرهیخته» و «موانع موجود» ارائه شد. بخش روش های پرورش افراد فرهیخته در دو قسمت: «مهارت های موردنیاز» و «روش های آموزش افراد فرهیخته» ارائه شد. بخش موانع نیز در دو قسمت: «موانع حوزه آموزش و تربیت» و «مسائل اخلاقی و اجتماعی» ارائه شد. نتایج نشان داد  برای پرورش افراد فرهیخته، آموزش های کنونی ناکافی هستند. این امر مستلزم آموزش مهارت ها و اصول بنیادین مبتنی بر شرایط حال است؛ آموزش هایی که افراد را از حالت انفعال به شکل کنشگران فعال دربیاورد. آموزش در راستای فرهیختگی باید چندبعدی و تأکید بیشتر بر سوق دادن افراد بر یادگیری درونی، تأمل در خود و مهارت محور باشد. موانع نیز متنوع و چندبعدی اند و به طورکلی هرآنچه در آموزش، مانع تفکر افراد و اختیار افراد باشد، مانعی برای تربیت و آموزش است.

Cultivation of an Ethical and Cultured Individual from the Perspective of University Professors: Methods and Obstacles

The purpose of the research was to explain the factors involved in the cultivation of educated people, the methods to use for this purpose and the obstacles to achieving this goal, from the point of view of university professors. To this end, an interpretive paradigm with a qualitative approach and two methods of document-library research and concept analysis of the type of concept interpretation were used. The sample included 11 professors of Farhangian University of Kurdistan province, chosen based on criteria-based purposeful sampling. The data collection tool was a researcher-made semi-structured interview. The interview process continued until data saturation was reached. The findings of the research were presented in two parts: the methods of cultivating educated people and the existing obstacles. The former was presented in three parts: 1. Required skills, 2. Methods of educating educated people, and 3. Tools for educating educated people. The latter also comprised three parts: 1. Obstacles in the field of education and training, 2. Obstacles to adopting the appropriate model of educating an educated person, and 3. Moral and social issues. The results showed that current education is insufficient and improper to raise educated people. This requires teaching more and more specialized fundamental skills and principles. Training that will take them from passive to active actors. Education should be multi-dimensional and more emphasis should be placed on leading people to internal learning, self-reflection, and skill-orientedness. Obstacles are diverse and multi-dimensional, and in general, anything that hinders people's thinking and discretion in education is an obstacle to education and training.

تبلیغات