نقد ادبی روش یوری روبین در زائده شمردن حرف باء در نخستین آیه علق
آرشیو
چکیده
یوری روبین که از اسلام شناسان معروف است در مقاله خود با عنوان «نکاتی در تفسیر نخستین آیات سوره علق» ، فرمان « اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ » را به معنای برشمردن نعمت های پروردگار فهم می کند و در نهایت دیدگاه وی این می شود که هدف اصلی سوره علق، ترغیب پیامبر به ستایش قدرت مطلق پروردگار خویش است؛ روبین این فهم خود از آیه نخست سوره علق را بر چند مقدمه مبتنی ساخته است که مهم ترین و اساسی ترین مقدمه او، یک روش ابتکاری است که با اتکای به آن، حرف باء در آیه مذکور را زائده می شمارد؛ از آن جا که نظریه های عالمان غیر مسلمان درباره آیات قرآنی تأثیر به سزایی در معرفی قرآن به محافل و جوامع غیر اسلامی دارد، ضروری است که این نظریه ها با دقت بررسی گردد تا نقاط قوت آن کشف و نقاط ضعف آن نیز تذکر و بازتاب داده شود. در این نگاشته که روش تحقیق در آن از نوع توصیفی-تحلیلی با رویکرد انتقادی است، ضمن گزارش روش روبین، ادله ای از قبیل تقطیع ساختار آیه، بی توجهی به ظرافت های معنایی ساختارهای مشابه و بی توجهی به عرف قرآنی حاکم بر استعمال واژه های هم خانواده بر نادرستی روش ابتکاری او، اقامه شده اند؛ که البته با توجه به ترتب مقدمات دیدگاه او بر یکدیگر، نادرستی آن نیز در پی خواهد بود.Literary criticism of Yuri Rubin's point of view on the appendage of counting the letter Ba in the first verse of Surah Al-Alak
A Critical Evaluation of Uri Rubin's Interpretation of the First Verse of Surah Al-Alaq Uri Rubin, by stating some introductions, presents an interpretation of the first verse of Surah Al-Alaq, suggesting that the command "Iqra Bismi Rabbik" refers to enumerating the blessings of the Lord. He further argues that honoring the name is equivalent to honoring the owner of the name, leading him to conclude that the main purpose of Surah Alaq is to encourage the Prophet to praise the absolute power of his Lord. However, this article critiques Rubin's viewpoint, highlighting the weaknesses in his argument. Specifically, it addresses the flaws in his premises, which ultimately undermine his final opinion. These flaws include a disregard for the semantic subtleties of similar structures and a failure to consider the Quranic custom governing the use of words from the same family. Additionally, the article points out a fundamental error in Rubin's interpretation, namely the misinterpretation of the appendage of the letter Ba.







