واکاوی نظریه علّامه طباطبایی درباره «استقلال دلالی جملات تامّه قرآنی» (ارکان نظریه- اقسام دلالت ها) (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
سبک تفسیری علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان، یعنی بهره گیری از قرینه سیاق و دادن اهمیت فراوان به آن در کشف مدالیل آیات شریفه، موجب شده است که بتوان این تفسیر را «تفسیری سیاقی» نامید. اما کنار این سبک تفسیری، ایشان مبتنی بر انبوه روایات اهل بیت از «سبک تفسیری مستقل از سیاقِ مجموعی» پرده برداری کرده اند. اختصار عبارات علامه ذیل آیه 115 سوره بقره و بسنده کردن به آن توسط برخی پژوهشگران، موجب شده است ارائه یک نظریه منسجم درباره دیدگاه علامه نادیده گرفته شود تا جایی که برخی افراد، دیدگاه ایشان را فاقد پشتوانه علمی می دانند. ازسوی دیگر، در بسیاری از پژوهش ها نیز تنها به یک بُعد این دیدگاه تحت عنوان «فرازهای مستقل» اشاره شده است. برهمین اساس، جستار پیش رو با هدف انسجام بخشی به نظریه علامه و تبیین ارکان و ابعاد آن و تشریح متن محور عبارات ایشان با شیوه تحلیلی-توصیفی سامان یافته است. در نهایت نویسندگان به این نتیجه دست یافته اند که اعتبار این سبک تفسیری بر یکی از شیوه های استنباطی اهل بیت از آیات قرآن کریم و به عنوان قاعده ای نقلی-تفسیری استوار است که می توان آن را قاعده «حجیت دلالی هر جمله تامّه الإفاده یا مستقله قرآنی» نامید. رکن پایه و اولیه این سبک و روش تفسیر بر امکان چشم پوشی از برخی مراتب سیاق و در نظر گرفتن سیاق و ظهور یک جمله تامّه الإفاده -که معنایی صحیحی را با توجه به منظومه دین مننقل می کند- مبتنی است و رکن تبعی آن توسعه مدالیل سطح عرضی یا افقی (در فرازهای مستقل) و توسعه مدالیل سطح طولی یا عمودی (در فرازهای مستقل و غیرمستقل) با نگرش تقطیعی و تجریدی به سیاق است.Delving into ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī's Theory on the "Indicative Independence of Complete Qur'anic Sentences" (Principles of Theory - Types of Indications)
‘Allāma Ṭabāṭabā’ī's ( ra ) interpretive style in Tafs ī r al-M ī z ā n in utilizing the context evidence and giving it great importance in discovering the denotations ( mad ā l ī l ) of the noble verses, has led to the possibility of calling this interpretation "contextual interpretation"; however, alongside this interpretive style, he has revealed an "interpretive style independent of the collective context" based on a plethora of narrations from the Ahl al-Bayt (A.S.). The brevity of ‘Allāma's statements in verse 115 of Surat Al-Baqarah and the reliance on them by some researchers have led to the neglect of presenting a coherent theory about ‘Allāma's view, to the extent that some people have considered his view to be devoid of scientific support, and in many writings they have also referred to one of its dimensions as "independent phrases." The present article is intended to provide coherence to ‘Allāma's theory, explain its pillars and dimensions, and enunciate the text of his statements using an analytical-descriptive method, and has concluded that the validity of this interpretative style is based on one of the methods of the Ahl al-Bayt (A.S.)'s inference from the verses of the Holy Qur'an, and as a transmission-interpretation rule, which can be entitled as the principle of "evidential authority of every fully significant or independent Qur'anic sentence." Its fundamental and primary element is based on the possibility of ignoring some levels of context and considering the context and the emergence of a fully significant sentence that conveys a correct meaning with respect to the religious system. Its subsequent pivot happens to be the development of the denotations of latitudinal or horizontal level (in independent phrases) and the development of longitudinal or vertical level (in independent and non-independent phrases) with a segmented and abstract approach to the context.








