بازنمایی مضامین معنوی در نگرش های صوفیانه؛ مطالعه موردی: تجربه انسان شناختی طریقت قادری کسنزانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تصوف یکی از مهم ترین جلوه های اسلام در طول تاریخ است که مباحث اعتقادی و مناسکی اش همواره بحث برانگیز بوده است. طریقت قادریه هم اکنون یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین طریقت ها است که در سرتاسر جهان پیروانی دارد. طریقت قادری شاخه های مختلفی دارد: کسنزانی، طالبانی، سوله ای. در این مقاله به روش انسان شناختی(مبتنی بر تجربه زیسته، مشاهده مشارکتی، مصاحبه) شاخه کسنزانی طریقت قادری را بررسی می کنیم و به این پرسش پاسخ می دهیم که «درویش کسنزانی بودن چگونه است؟». بنابراین، با شرکت در مناسک نشان می دهیم که فرد با بیعت کردن درویش می شود، اعمال تشرف(غسل، نماز و ادای اذکار) را پس از درویش شدن باید انجام دهد، ذکرهای فردی روزانه را انجام می دهد و در اذکار جمعی طریقت کسنزانی(سماع) شرکت می کند. به علاوه، سلسله مراتب سه گانه مشتمل بر شیخ، خلیفه و درویش را بررسی می کنیم. سپس، پوشش و ظاهر درویشان با غیردرویشان را مقایسه می کنیم. همچنین، نشان می دهیم که چه کسانی تمایل بیشتری به درویش شدن دارند. در نهایت نیز، منابع معرفتی هفت گانه درویشان قادری کسنزانی را بررسی می کنیم. حاصل اینکه، ترکیبی از این باورها و کنش های دینی درویش قادری کسنزانی را معنا می کنند.Representation of spiritual themes in Sufi attitudes: a case study, the anthropological experience of Qadiri Kasanzani
Sufism is one of the most important manifestations of Islam throughout history, and its religious and ritual issues have always been controversial. The Qadiriyya Tariqat is currently one of the oldest and most sacred tariqats that has followers all over the world. Qadiri Tariqat has different branches: Kasenzani, Talabani, Sulehai. In this article, we examine the Kasanzani branch of Qadiri Tariqat with an anthropological method (based on lived experience, participatory observation, interviews) and answer the question, "What is it like to be a Kasanzani dervish?" Therefore, by participating in rituals, we show that a person becomes a dervish by Beyat, he must perform Tasharrof (ablution, prayer, and adhkar) after becoming a dervish, he performs daily individual zikrs, and in collective adhkar, the Kasanzani tariqat (Samaa) is performed. . In addition, we examine the triple hierarchy consisting of Sheikh, Caliph and Dervish. Then, we compare the covering and appearance of dervishes with non-dervishes. Also, we show who is more likely to become a dervish. Finally, we examine the epistemological sources of Qadri Kasanzani's sevenfold dervish. As a result, a combination of these religious beliefs and actions defines Dervish Kasenzani.








