«طلاق زن آبستن بیش از یک بار در ترازوی داوری» (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
طلاقِ زن باردار به اجماع فقیهان فی الجمله جایز است، اما در کیفیت و تعداد آن اختلاف بسیاری وجود دارد. در این خصوص چهار دیدگاه اصلی و شماری از دیدگاه های فرعی نزد فقیهان امامیه مطرح شده است. دلیل اصلی اختلاف آرا، روایات مختلفی است که افزون بر سطوحِ مختلف صحت و وثوق، دارای مفاد متفاوتی نیز هستند. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی به سامان رسیده، دیدگاه برگزیده تفصیل در مسئله است؛ به این صورت که اگر زوج با قصد طلاقِ دوباره به زن رجوع کرده باشد، حق طلاق دوم و سوم را پیش از سپری شدنِ عدّه حمل ندارد ولی اگر با قصد امساک رجوع کرده و سپس دچار تبدل رأی گردد می تواند او را دوباره طلاق دهد. دلیل این نظر، عمل به جمع عرفی براساس اصول مستفادِ از قرآن است.Divorcing a Pregnant Woman More Than Once as a Jurisprudential Assessment
The majority of jurists hold consensus that divorcing a pregnant woman is permissible in principle, but there is much disagreement regarding its manner and frequency. Four major and several secondary opinions have been proposed within Imāmī jurisprudence regarding this issue. The main source of disagreement lies in the diversity of narrations, which vary not only in their degrees of authenticity and reliability, but also in their content. The present research, conducted through the descriptive-analytical method, supports the preferred detailed view ( tafsīl) in this matter, so that if the husband returns to his wife with the intention of divorcing her again, he does not have the right to a second or third divorce before the ending of the period of waiting for a pregnant ( ʿiddah). However, if he returns with the intention of reconciling but later changes his mind, he may file for another divorce. This opinion is based on conventional combination ( jamʿ ʿurfī ) derived from the Quran.








