آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

هدف این مقاله مطالعه عوامل بازدارنده نشر و توسعه بازی های رایانه ای در ایران است. بازی های رایانه ای یکی از انواع رسانه ها هستند که نقش مهمی در سرگرمی، آموزش و فرهنگ پذیری شهروندان و به نوجوانان و جوانان دارند. تحولات فناورانه دسترسی عمومی به انواع بازی ها را تسهیل کرده است. با وجود برخی اقدامات، توسعه بازی های رایانه ای بومی در ایران با برخی چالش ها مواجه است. این مقاله در پی مطالعه چالش های توسعه و نشر صنعت بازی های رایانه ای در ایران است که برای دستیابی به یک الگوی نظری، از روش گرندد تئوری در آن استفاده شده است و جمع آوری داده ها با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته با 10 نفر از ناشران و سرمایه گذاران این حوزه صورت گرفته است. نتایج این مطالعه نشان داد که چهار دسته از عوامل شامل مناسبات نهادی، مناسبات رسانه ای، مناسبات اقتصادی و مناسبات فنی ازجمله موانع شناسایی شده در توسعه و نشر صنعت بازی های رایانه ای در ایران بوده است. همچنین با بررسی شرایط مداخله ای در عدم توسعه و نشر مشخص شد ضعف در تعریف استانداردهای کیفی برای ارزیابی بازی ها، ضعف در تأمین نیروی انسانی، ضعف در ساختار قانونی، انحصارگرایی و ضعف در ایجاد فضای رقابتی و ضعف در انطباق فرهنگی به عنوان پنج مقوله اصلی در این زمینه شناسایی شده اند. درنهایت اینکه چهار دسته از استراتژی ها را می توان در رفع موانع توسعه صنعت بازی های رایانه ای در ایران مؤثر دانست که شامل استراتژی های سیاستی، اجتنابی، حمایتی و رویدادی هستند.

Exploring the Barriers and Challenges of Video Game Publishing and Development in Iran

The aim of this paper is to examine the barriers to the publishing and development of video games in Iran. Video games are a form of media that play a significant role in entertainment, education, and cultural engagement, particularly for adolescents and young adults. Technological advancements have facilitated public access to various types of games. Despite some efforts, the development of indigenous video games in Iran faces several challenges. This paper investigates the challenges of developing and publishing the video game industry in Iran. To develop a theoretical framework, the study utilizes the grounded theory method, collecting data through semi-structured interviews with 10 publishers and investors in the field. The findings of the study revealed four categories of factors, including institutional relations, media relations, economic relations, and technical relations, as key barriers to the development and publishing of video games in Iran. Additionally, the study identified five main factors affecting development, such as weaknesses in defining quality standards for game evaluation, inadequate human resource supply, a weak legal structure, monopolistic practices, lack of competitive space, and cultural misalignment. Finally, the study concludes that four categories of strategies—policy strategies, avoidance strategies, supportive strategies, and event-based strategies—can be effective in overcoming the barriers to the development of the video game industry in Iran.

تبلیغات