آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

طبقه متوسط و تحولات هویتی اعضای آن در جامعه ایران موضوع مباحث و مناقشات گوناگونی بوده است. پژوهش حاضر به دنبال توصیف و تحلیل خصوصیات هویت اعضای این طبقه و تحولات آن در دهه های 80 و 90 در شهر تهران است. در این راستا، از دیدگاه های نظری پی یر بوردیو در مورد طبقات اجتماعی و دیدگاه های آنتونی گیدنز در مورد هویت استفاده می شود. در اینجا، با استفاده از روش های سرگذشت پژوهی و گروه متمرکز با 15 نفر از اعضای این طبقه در شهر تهران مصاحبه شده و با استفاده از روش تحلیل محتوی کیفی اطلاعات تحلیل شده اند. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، ویژگی های هویتی اعضای طبقه متوسط در شهر تهران در ابعاد هویت جمعی/فردی، دینی/غیردینی، سیاسی و ملی توصیف و تحلیل شده است. بررسی تحولات هویتی اعضای طبقه متوسط نشان می دهد در حالی که هویت جمعی، دینی و سیاسی آن ها از ابتدای دهه 80 تا اواسط دهه 90 از قدرت و شدت بیشتری برخوردار بوده است ابعاد هویتی ذکر شده در فاصله سال های میانی دهه 90 تا پایان این دهه تضعیف شده است.

The analysis of middle class Identity evolution in Tehran (1380-1400)

Contemplating about middle class in Iran society has always been a salient and controversial issue. In such a manner, doing research on the identity of middle class members can be considered as a useful and practical investigation. This research aims at describing and analyzing various dimensions of middle class members’ identity in 80s and 90s in Tehran. I carried out my research thanks to Pierre Bourdieu and Anthony Giddens’ theoretical perspectives on social class and identity. The main methods of data collection were life history and focus group. In this way, I interviewed 15 middle class members based on theoretical sampling, and continued interviews until I reached theoretical saturation. Furthermore, data was analyzed and interpreted with the help of the content analysis method. According to the findings of this research, while the collective, religious, and political dimensions of middle class members’ identity were considerably powerful in 80s and 90s, such dimensions have been dramatically weakened since mid-90s.

تبلیغات