آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۵

چکیده

هدف: حسابرسی پایداری فرایندی است نظام مند و مستقل برای ارزیابی عملکرد یک سازمان در حوزه های مختلف پایداری، از جمله محیط زیست، اجتماع و اقتصاد. هدف از این نوع حسابرسی، شناسایی قوت ها و ضعف های سازمان در این زمینه ها، ارائه راه کارهایی برای بهبود عملکرد و اطمینان از انطباق با الزامات قانونی و استانداردهای بین المللی است. هدف از اجرای این پژوهش کیفی، ارائه مدل حسابرسی پایداری در صنعت خرده فروشی است. روش: در این پژوهش از روش داده بنیاد چندگانه کرانهلم و گولد کوهل استفاده شده است. مشارکت کنندگان این پژوهش متخصصان و خبرگان حسابرسی و حسابداری دانشگاهی و شرکت های خرده فروشی در بخش خصوصی بودند که از طریق روش نمونه گیری نظری تعیین شدند. برای شناسایی مقوله های مدل حسابرسی پایداری در صنعت خرده فروشی، از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و بر این اساس با ۲۵ نفر از خبرگان حسابرسی و حسابداری مصاحبه های عمیق انجام و اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شد. یافته ها: در این پژوهش در مرحله کدگذاری استقرایی ۵ مقوله (مقوله محوری، بسترهای حمایتی فردی و سازمانی، زمینه های اقتصادی و اجتماعی، موانع فردی و شغلی و سازمانی، نتایج و پیامدهای فردی و سازمانی) و ۲۵ مفهوم استخراج شد. سپس پالایش مفهومی، کدگذاری الگویی (ارائه مدل)، انطباق نظری مدل، اعتبارسنجی تجربی و ارزیابی انسجام نظری مدل و غنی سازی نظریه تشریح شدند. نتیجه گیری: یکی از دلایل اصلی ضرورت حسابرسی پایداری برای شرکت ها، این است که می تواند ضمن کمک به شناسایی ناکارآمدی ها در عملیات شرکت، صرفه جویی مالی ایجاد کند. حسابرسی پایداری می تواند فرصت هایی را برای ذخیره انرژی، کاهش ضایعات یا ذخیره آب شناسایی کند. شرکت ها با پیاده سازی تغییرات در جهت کاهش اثر زیست محیطی خود، می توانند در صورتحساب ها صرفه جویی کنند و هزینه های عملیاتی عمومی را کاهش دهند. همچنین، حسابرسی پایداری می تواند به شرکت ها در حفظ مجوز اجتماعی فعالیت کمک کند. مصر ف کنندگان به طور روزافزون از آثار تصمیم های خرید خود بر محیط زیست و اجتماع آگاه می شوند. شرکت ها با بهبود رویه های پایداری خود، می توانند اعتبارشان را ارتقا دهند و برای مشتریان، کارکنان و دیگر ذی نفعان اعتماد ایجاد کنند.

Developing a Sustainability Auditing Model in the Retail Industry

Objective Sustainability auditing is a systematic and independent process for evaluating an organization's performance in various areas of sustainability, including environmental, social, and economic aspects. The purpose of this type of audit is to identify the organization's strengths and weaknesses in these areas, provide solutions to improve performance, and ensure compliance with legal requirements and international standards. This qualitative research aims to present a sustainability audit model in the retail industry.   Methodology This study applies the Cranhelm and Gold-Kohl multiple-database method. Its participants include academic experts in auditing and accounting, as well as representatives from private-sector retail companies, selected through a theoretical sampling method. A semi-structured interview approach was employed to identify the key categories of the sustainability audit model within the retail industry. Using this method, in-depth interviews were conducted with 25 auditing and accounting experts, through which the necessary data were collected.   Findings In this study, five categories (central category, individual and organizational support platforms, economic and social contexts, individual and occupational and organizational barriers, individual and organizational outcomes and consequences) and 25 concepts were extracted in the inductive coding stage. Then, conceptual refinement, pattern coding (model presentation), theoretical adaptation of the model, empirical validation and evaluation of theoretical coherence of the model and theory enrichment were described.   Conclusion One of the primary reasons for the necessity of sustainability auditing in companies is its potential to identify operational inefficiencies and generate financial savings. Sustainability auditing can identify opportunities to save energy, reduce waste, and save water. By implementing changes aimed at reducing their environmental impact, companies can lower utility expenses and decrease overall operating costs. Also, sustainability auditing can help companies maintain their social license to operate. Consumers are aware of the effects of their purchasing decisions on the environment and society. By improving their sustainability practices, companies can enhance their reputation and build trust with customers, employees, and other stakeholders.

تبلیغات