تبیین مبانی ژئوکالچری عرفان از دیدگاه فلاسفه مشایی و نوصدرایی و دلالت های تربیتی آن در جهان اسلام (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه مبانی فلسفی عرفان از دیدگاه فلاسفه مشایی و نوصدرایی و تبیین دلالت های تربیتی انجام شد. در پایان نتیجه گیری و پیشنهاداتی ارائه شد. نوع پژوهش کیفی است که از روش توصیفی، تحلیلی، مقایسه ای، جرج بردی استفاده شد. حوزه پژوهش شامل کلیه اثار مکتوب دست اول ابن سینا، علامه طباطبایی، ملاصدرا، سایر فیلسوفان مشایی، نوصدرایی و فیلسوفان غربی در حوزه موضوعی مبانی فلسفی عرفان با تمرکز بر دلالت های تربیتی آن بود. بازتاب مراحل سلوک و اندیشه های تربیتی در اهداف آموزش متجلی می شود، اهداف دلالت های تربیتی عرفان به اهداف واسطه ای و غایی تقسیم می شود، اهداف واسطه ای عبارت است از معرفت ادراک حسی و ادراک عقلی، پرورش عقل، عبودیت و هدف غایی که در مسیر زندگی، چیزی جزادراک حسی(ظاهر و باطن) و ادراک عقلی(همه باطنی) مشاء، استمرار حصولی و احساس خدا نیست که از آن به فناء فی الله تعبیر می شود و هم چنین اصول، اهداف و مبانی. در هر حال تعلیم و تربیت فقط به تنهایی از مدرسه برنمی آید. نزدیک ترین یار مدرسه خانه و خانواده است. اصلاً اگر خانواده ای خوب کار نکند، برای مدرسه خیلی سخت است که بخواهد کوتاهی او را جبران نماید، ولو مأموریتش را به طور کامل انجام دهد.Explaining the foundations of geocultural mysticism from the perspective of Masha'i and Nausadrai philosophers and its educational implications in the Islamic world
The current research was conducted with the aim of comparing the philosophical foundations of mysticism from the perspective of the Moshai and Neo-Sadarai philosophers and explaining the implications of education. At the end, conclusions and suggestions were presented. The type of research was qualitative, which used the descriptive, analytical, comparative, George Brady method. The field of research includes all the first-hand written works of Ibn Sina, Allameh Tabataba'i, Mulla Sadra, other Masha'i, Neo-Sadrai philosophers and Western philosophers in the field of philosophical foundations. Mysticism focused on its educational implications. The reflection of the stages of behavior and educational thoughts is manifested in the goals of education, the goals of the educational implications of mysticism are divided into intermediate and final goals, the intermediate goals are the knowledge of sensory perception and intellectual perception, the cultivation of reason, worship and the ultimate goal that In the path of life, there is something between sensory perception (extrinsic) and intellectual perception (all internal), progress, continuous achievement and feeling of God. It is not that it is interpreted as annihilation for the sake of Allah, and also principles, goals and foundations. In any case, education does not come from school alone. The closest helper is school, home and family. In general, if a family does not work well, it is very difficult for the school to try to make up for its shortcomings, even if it fulfills its mission completely.