بررسی چگونگی تاثیر عوامل موثر در حضورپذیری در فضاهای بینابینی همچون بازار (نمونه موردی: بازار سنتی شیراز) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
عملکرد اصلی فضاهای عمومی همچون بازار، بستری برای حضور مردم است، لذا از دست دادن عرصه های جمعی یا فضاهای عمومی در شهر ها منجر به پیامد های مهم اجتماعی خواهد شد که از جمله میتوان به حرکت رو به پایین و تنزل حضور پذیری و به تبع آن روابط اجتماعی شهری را ذکر کرد. به نظر میرسد آنچه موجب ارتقا، کیفیت حضور پذیری کاربران میشود، ایجاد شبکه های ارتباطی فضاست که این امر با ایجاد فضاهای بینابینی میسر میگردد. مولفه های مورد بررسی در این حوزه در دو حوزه متغیرهای کالبدی و معنایی معرفی و در جامعه آماری ،افراد بازدید کننده از بازار شیراز و فضاهای بینابینی آن و با حجم کلی نمونه در این پژوهش برابر با 768 نفر بوده که 384 نفر در راسته بازار شیراز و 384 نفر دیگر نیز در کاروانسرها و سراها می باشند. تحلیل در نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های آماری به اهمیت و ارتباط مولفه ها با یکدیگر پرداخته است ، نتیجه تحقیق نشان میدهد که تعادل بین دو مولفه محیطی و معنایی می تواند مخاطب را در انتخاب مسیر یاری نماید. در این پژوهش ، مولفه های محیطی و کالبدی، شامل : نشانه- راه- لبه- گره- محرک نور-توالی فضایی-فرم-رنگ-آسایش اقلیمی و مولفه های معنایی شامل : دسترسی پذیری- امنیت و نظارت-پیاده مداری-خوانایی-سرزندگی اجتماعی-هویت تاریخی و میراث مشترک میباشند . همچنین نتایج پژوهش طراحان را برای ایجاد یک چارچوب، بر اساس عوامل موثر یاری مینماید تا در طراحی فضاهای عمومی همون بازار، از آن بهره ببرند .Examining how effective factors affect presence in intermediate spaces such as the market (case example: traditional market of Shiraz)
The main function of public spaces such as the market is a platform for people to be present, therefore, the loss of public spaces or public spaces in cities will lead to important social consequences, including the downward movement and decline in attendance and consequently It mentioned urban social relations. It seems that what improves the quality of presence of users is the creation of space communication networks, which is possible by creating intermediate spaces. The components examined in this area are introduced in two areas, physical and semantic variables, and in the statistical population, people visiting the Shiraz market and its interspaces, and the total sample size in this research is 768 people, of which 384 people are in the Shiraz market. And 384 other people are in caravanserais and houses. The analysis in spss software and using statistical tests has dealt with the importance and relationship of the components with each other, the result of the research shows that the balance between the two environmental and semantic components can help the audience in choosing the path. In this research, the environmental and physical components, including: sign-road-edge-node-light stimulus-spatial sequence-form-color-climatic comfort and semantic components including: accessibility-security and monitoring-pedestrianization-readability- Social vitality-historical identity and common heritage. Also, the research results help the designers to create a framework based on the effective factors to use it in the design of the public spaces of the same market.