آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۱

چکیده

زمینه و هدف: تعیین توزیع بهینه کاربری ها و مراکز خدماتی یکی از چالش های اصلی برنامه ریزان شهری است. با توجه به رشد سریع جمعیت و توسعه کالبدی شهرها، مشکلاتی نظیر کمبود و عدم توزیع مناسب فضایی کاربری ها به وجود آمده است. در شهر زابل، عدم توزیع مناسب مکان های آموزشی مقطع متوسطه اول اول مشکلات متعددی را ایجاد کرده است، از جمله عدم سازگاری با کاربری های مجاور، دسترسی های ناکافی و کمبود فضاهای باز. این شرایط، محیط های آموزشی را از ویژگی های استاندارد یک فضای آموزشی مناسب محروم کرده است. هدف این مقاله بررسی توزیع فضایی-مکانی مدارس مقطع متوسطه اول در شهر زابل می باشد. روش بررسی: این تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی انجام شده است. پس از جمع آوری اطلاعات و داده های میدانی، با بهره گیری از نرم افزارهای GIS و  SPS، توزیع فضایی، مکان استقرار و شعاع عملکرد مدارس مقطع متوسطه اول در شهر زابل مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. همچنین مدارسی که خارج از شعاع پوشش مدارس موجود و در کنار کاربری های ناسازگار قرار دارند، شناسایی شدند. یافته ها و نتیجه گیری:  نتایج نشان می دهد که نزدیک به 50 درصد از مدارس مقطع متوسطه اول در شهر زابل از وضعیت استاندارد مناسبی برخوردار نیستند. این مدارس از نظر قرارگیری در کنار کاربری های ناسازگار، دسترسی ها، وضعیت ساختمانی و فضای باز در شرایط مطلوبی قرار ندارند. به طور کلی، توزیع فضایی-مکانی مراکز آموزشی مقطع متوسطه اول در شهر زابل با چالش های متعددی مواجه است. اصلاحات در سیاست گذاری شهری، بهبود دسترسی به مدارس و ارتقاء کیفیت فضای آموزشی می تواند به بهبود شرایط آموزشی و رفاه دانش آموزان در این شهر منجر شود.

Examination and Evaluation of the Spatial-Temporal Distribution of Secondary Education Land Use in Zabol City

Background and Objective: Determining the optimal distribution of land uses and service centers is an issue frequently encountered by urban planners. Due to the rapid population growth and urban sprawl, problems such as insufficient and inappropriate spatial distribution of land uses have emerged. The lack of proper spatial distribution of secondary education facilities in Zabol city has led to numerous challenges, including incompatibility, limited access, and inadequate open spaces. Many of the city's educational spaces lack the essential characteristics of a suitable learning environment. Therefore, the aim of this study is to analyze the spatial-temporal distribution of secondary education facilities in Zabol city. Methodology: The methodology of this research is descriptive-analytical, based on library and document studies. After gathering field data and information, spatial distribution, school location, and functional coverage radius of secondary schools in Zabol were analyzed using GIS and SPSS. The study identified schools that were located outside the coverage radius of existing schools and in proximity to incompatible land uses. Findings and Conclusion: The results of the analysis indicate that nearly 50% of the secondary schools in Zabol do not meet standard criteria and are in suboptimal conditions in terms of their proximity to incompatible land uses, accessibility, building conditions, and open spaces. Overall, based on the research findings, it can be concluded that the spatial-temporal distribution of secondary education centers in Zabol city faces numerous issues.  Reforms in urban policy, improved access to schools, and enhancement of the educational environment can lead to improved educational conditions and the well-being of students in the city.

تبلیغات