تدوین راهبردهای توسعه گردشگری روستایی در استان خوزستان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
شماره صفحات:
۵۴ - ۷۰
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
گردشگری به عنوان یک ظرفیت بالقوه می تواند نقش موثری در توسعه روستایی داشته باشد. هدف این تحقیق تدوین راهبردهای توسعه گردشگری روستایی در استان خوزستان بود که بدین منظور با استفاده از مرور ادبیات، لیستی از نقاط چهارگانه SWOT تهیه و سپس از طریق مصاحبه با کارشناسان خبره تعدادی از آنها حذف و اصلاح شد. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان متخصص در سازمان های مربوطه بودند که تعداد24نفر از آنان از طریق روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند انتخاب شدند. پردازش اطلاعات با تکنیک SWOT-AHP-TOWS و با استفاده از نرم افزار Expert Choice11.0 و Excel 2019 انجام شد. نتایج حاصل از AHP نشان داد که «نقاط تهدید» با وزن نسبی 524/0بیشترین اهمیت برای توسعه گردشگری روستایی دارد و بعد از آن معیار «نقاط ضعف» با وزن نسبی422/0، معیار «نقاط قوت» با وزن نسبی232/0و در نهایت «نقاط فرصت ها» با وزن نسبی104/0در اولویت آخر بودند که این امر نشان دهنده غالب بودن فضای مخاطره آمیز گردشگری بر فضای مفید آن بود. در ادامه نتایج نشان داد که در اولویت بندی نواحی راهبردی، راهبرد اول WT یعنی راهبرد دفاعی، راهبرد دوم راهبرد ST یعنی راهبرد اقتضایی، راهبرد سوم WO یعنی راهبرد انطباقی، و آخرین راهبرد، راهبرد SO یعنی راهبرد تهاجمی بود. بنابراین نتیجه می گیریم که در حال حاضر به دلیل عدم توجه به برخی استلزمات گردشگری روستایی در استان خوزستان، معایب گردشگری غالب بر مزایای آن هست و در صورتی که سیاست گذاران از این موضوع غفلت نموده و از ظرفیت های گردشگری روستایی در منطقه استفاده نکنند مهاجرت روستایی بیشتر از قبل شده و روستاها خالی از سکنه خواهند شد.Developing strategies for rural tourism development in Khuzestan province
Tourism has the potential to play an effective role in rural development. This research aimed to develop strategies for rural tourism in Khuzestan province. Initially, a review of the literature yielded a list of four SWOT categories. Subsequently, interviews with experts led to the removal and modification of certain points. Ultimately, eight strengths, eight weaknesses, seven opportunities, and eight threats were finalized and prioritized using the AHP technique. The statistical population included knowledgeable experts and specialists from relevant organizations, with 24 selected for the study through a non-probability sampling method. Information processing was performed using the SWOT-AHP-TOWS technique, along with Expert Choice 11.0 and Excel 2019 software. The results of the hierarchical analysis indicated that "threats," with a relative weight of 0.524, are the most critical factors for the development of rural tourism, followed by "weaknesses" at 0.422, "strengths" at 0.232, and "opportunities" at 0.104, which ranked last. This suggests that the risks associated with rural tourism overshadow its potential benefits. Furthermore, the prioritization of strategic areas revealed the following: the first strategy, WT, refers to a defensive strategy; the second strategy, ST, indicates a contingent strategy; the third strategy, WO, denotes an adaptive strategy; and the last strategy is the SO strategy, representing an offensive strategy. In conclusion, the current lack of attention to certain requirements for rural tourism in Khuzestan province results in disadvantages outweighing advantages. If policymakers neglect this issue and fail to harness the potential of rural tourism, rural migration may increase, leading to deserted villages. It is suggested that efforts be made to raise awareness among villagers about the benefits of tourism,