آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۰

چکیده

حمل ونقل عمومی پیشرفته یکی از شاخص های توسعه یافتگی در عرصه برنامه ریزی مدرن امروزی است، این در حالی است که از آن به عنوان شبکه شهری می توان نام برد؛ بنابراین هدف از این پژوهش سنجش میزان رضایتمندی شهروندان از شبکه حمل ونقل عمومی درون شهری در شهر اردبیل می باشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی - تحلیلی و پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 27 ایستگاه اتوبوس در مناطق پنج گانه شهر اردبیل می باشد. حجم نمونه در جامعه موردمطالعه 400 نفر از مسافرانی بودند که در مسیر حرکت و داخل اتوبوس به صورت تصادفی ساده در طول ساعات اولیه صبح، بعدازظهر و عصر انتخاب شده اند. جهت ارزیابی نهایی و تحلیل داده ها از آزمون های آماری T تست در محیط نرم افزار SPSS و جهت تبیین و مدل سازی اثرات نیز از مدل سازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار AMOS استفاده گردید نتایج حاصل از آزمون تی تک نمونه ای پژوهش نشان داد وضعیت شاخص های چهارگانه رضایتمندی از حمل ونقل عمومی در محدوده موردمطالعه به ترتیب با میانگین های 17/2، 4/2، 29/2 و 26/2 می باشند که پایین تر از سطح متوسط کیفیت قرار دارند و همچنین تحلیل یافته های منتج از مدل سازی معادلات ساختاری بیانگر این است که مقدار بار عاملی شاخص Rmsea برابر با (69/0) است که نشان دهنده برازش مناسب مدل پژوهش می باشد. همچنین نتایج تحلیل مدل عاملی مرتبه دوم نشان داد که بعد رضایتمندی از سرعت حمل ونقل بیشترین بار عاملی را با وزن (93/0) را دارا می باشد و پس از آن هر یک از ابعاد رضایت از نحوه رفتار و برخورد رانندگان و رضایت از امکانات و خدمات سیستم اتوبوس رانی به صورت مشترک دارای بار عاملی (93/0) می باشند و در نهایت کمترین بار عاملی هم به بعد رضایتمندی از توسعه حمل ونقل عمومی با وزن عاملی (80/0) تعلق دارد.

Measuring the level of satisfaction of citizens with the intra-city public transportation network (Case study: Ardabil city bus station)

Advanced public transportation is one of the indicators of development in today's modern planning field, even though it can be called as an urban network; Therefore, the purpose of this research is to measure the level of satisfaction of citizens with the intra-city public transportation network in Ardabil city. The current research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical and survey in terms of nature. The statistical population of this research includes 27 bus stations in the five regions of Ardabil city. The sample size in the studied community was 400 passengers who were randomly selected on the way and inside the bus during the early hours of the morning, afternoon and evening.For the final evaluation and analysis of the data, T-test statistical tests were used in the SPSS software environment, and structural equation modeling was used in the AMOS software environment to explain and model the effects. The studied ranges are with the averages of 2.17, 2.4, 2.29 and 2.26, respectively, which are below the average level of quality, and also the analysis of the findings resulting from structural equation modeling shows that the Rmsea factor load value is equal to (0.69) which indicates the proper fit of the research model.Also, the results of the analysis of the second-order factor model showed that the dimension of satisfaction with transportation speed has the highest factor load with a weight of (0.93) and then each of the dimensions of satisfaction with the behavior and treatment of drivers and satisfaction with facilities and services. Shared bus system has a factor load (0.93) and finally, the lowest factor load belongs to the dimension of satisfaction with the development of public transportation with a factor weight (0.80)

تبلیغات