آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۵

چکیده

کشورهای محصور درخشکی به این علت که هیچ ساحل دریایی ندارند باموانع مختلفی برای تجارت بین المللی خود از طریق دریا مواجه و برای انجام مبادلات تجاری خود وابسته به یک یا چند کشور ساحلی از طریق ترانزیت می باشند. این روش تجارت منتهی به افزایش هزینه های تجاری شده واین وضعیت زمانی بدتر می شود که یک کشور ترانزیتی بخواهد وفق ماده 125 کنوانسیون حقوق دریاها این دسترسی را ممنوع یا محدودکند. این مقاله باروش توصیفی تحلیلی به بررسی حقوق دریایی کشورها محصور درخشکی برای تجارت پرداخته و درصدد پاسخگویی به این سوال است که عبور ترانزیتی کشورهای محصور در خشکی برای تجارت از طریق دریا چگونه است؟ این مقاله با توجه به اسناد بین المللی چنین نتیجه گیری می کندکه حق دسترسی پیش بینی شده در اسناد بین المللی تحت عنوان عبور ترانزیتی در واقع یک حق دسترسی «ناقص» است و پیشنهاد می کند بر اساس اصل آمره پذیرفته شده تحت عنوان میراث مشترک بشریت باید حق دسترسی به دریا برای کشورهای محصور در خشکی به عنوان یک حق قانونی به رسمیت شناخته شود. چنین حقی نمی تواند رد یا محدود شود، مگر اینکه یک خطر امنیتی واقعی و قابل تأیید برای یک کشور ترانزیت ایجاد کند.

Transit Passage of Landlocked Countries from the Perspective of International Law of Seas

Landlocked countries face various obstacles for their international trade by sea due to the fact that they have no sea coast. And they are dependent on one or more coastal countries through transit for their commercial transactions. This business method has led to an increase in business costs, and this situation becomes worse when a transit country wants to prohibit or limit this access according to Article 125 of the Convention on the Law of the Sea. This descriptive-analytical article examines the maritime rights of landlocked countries for trade and tries to answer the question, what is the transit of landlocked countries for trade by sea? According to the international documents, this article concludes that the right of access provided in the international documents under the title of transit passage is actually an "imperfect" right of access and suggests that based on the principle accepted as the common heritage of humanity, the right of access to the sea should be recognized as a legal right. Such right cannot be denied or limited unless it creates a real and verifiable security risk for a transit country.

تبلیغات