آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۷۲

چکیده

این مقاله با هدف ارائه الگوی توسعه بازاریابی دیجیتال در شرکت های بیمه ای به روش دلفی سامان یافته است که از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، جزء پژوهش های کیفی است. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی شامل صاحب نظران مسلط به موضوع بازاریابی دیجیتال می باشد. حجم نمونه با اشباع نظری (20 نفر) با استفاده از نمونه گیری هدفمند برآورد گردید. ابزار گردآوری داده ها، در بخش کیفی، مصاحبه به روش دلفی بود. روایی از طریق چند نفر از خبرگان به تایید رسید. پایایی از طریق پایایی باز آزمون به دست آمد. نتایج به دست آمده نشان داد محصول یا خدمت متناسب با مشتری، وجود زیرساخت لازم (دسترسی به اینترنت و...)، وجود شبکه یا ابزار مورد نیاز (کامپیوتر، موبایل و...)، بازاریابی محتوا، وجود راهبرد (استراتژی) بازاریابی دیجیتال، مخاطب هدف، نگرش و ادراک مدیریت، امنیت دیجیتال، عوامل سازمانی و داشتن فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان مؤلفه های بازاریابی دیجیتال در شرکت های بیمه ای شناسایی شد. همچنین الگوی پژوهش دارای اعتبار لازم بود.

Providing a Model for The Development of Digital Marketing in Insurance Companies Using the Delphi Method

. This article aims to develop a model for the development of digital marketing in insurance companies using the Delphi method. The study is applied in terms of purpose and employs a qualitative approach for data collection. The statistical population includes academic and organizational experts, particularly specialists in digital marketing. The sample size, determined by theoretical saturation, consisted of 20 participants selected through purposive sampling. The data collection tool for the qualitative phase was the Delphi interview. Validity was confirmed by several experts, and reliability was assessed through test-retest reliability. The results indicated that key components of digital marketing in insurance companies include tailoring products or services to customers, having the necessary infrastructure (such as Internet access), the availability of required devices (computers, mobile phones, etc.), content marketing, a clear digital marketing strategy, target audience identification, management attitude and perception, digital security, organizational factors, and possession of information and communication technology. Furthermore, the proposed research pattern demonstrated adequate validity

تبلیغات