چکیده

مقدمه: مسئله اشتغال دانشجویان اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا بیکاری دانشجویان بعد از تحصیل پیامدهای جبران ناپذیری را در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی به وجود می آورد. تعداد زیادی از دانش آموختگان جدید یا بیکارند یا یافتن شغل در بخش هایی که در آن آموزش دیده اند و به آن علاقه مند هستند، برایشان دشوار است. به این ترتیب، دانش آموختگان جدید برای موفقیت در شرایط درحال تغییر فناوری، سیاسی و اجتماعی امروزی به چیزی بیش از انواع دانش رویه ای نیاز دارند. براین اساس، دانشجویان به یک مجموعه مهارت های کارآفرینی نیاز دارند که این مهارت ها تحت تأثیر آگاهی از فناوری و آموزش قرار دارد. درواقع، سواد فناوری و آموزش مناسب به دانشجویان اجازه می دهد تا با نیازهای درحال تغییر زندگی امروزی سازگار شوند؛ بنابراین، دانش و آگاهی از فناوری از شایستگی های کلیدی برای دانش آموختگان آینده است و همچنین مؤثرترین روش های ارائه محتوای آموزشی کارآفرینانه می توانند در افزایش مهارت کارآفرینی نقش مهمی ایفا کنند. ازاین رو، هدف پژوهش حاضر پیش بینی مهارت های کارآفرینانه دانشجویان براساس سواد فناورانه آنان و سبک تدریس مدرسان دانشگاه بود. روش شناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 6701 نفر بودند که نمونه آماری مطابق جدول کرجسی و مورگان، به حجم 364 نفر، به شیوه تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مهارت های کارآفرینی، پرسشنامه سواد فناورانه و پرسشنامه سبک تدریس استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.   یافته ها: نتایج نشان داد بین سواد فناورانه دانشجویان و سبک تدریس مدرسان با مهارت های کارآفرینانه آنان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (01/0p< ). از بین مؤلفه های سواد فناورانه بیشترین تأثیر مربوط به مؤلفه آثار فناوری و کمترین تأثیر مربوط به مؤلفه درک فناوری در جهان اطراف بود و از ابعاد سبک تدریس، بیشترین تأثیر مربوط به سبک تدریس مولد و کمترین تأثیر مربوط به سبک تدریس تحلیلی بود.   نتیجه گیری/ دستاوردها: نتایج مطالعه حاضر نقش آگاهی از فناوری و سواد فناورانه و روش های تدریس کارآفرینانه را در افزایش و بهبود مهارت های کارآفرینی دانشجویان کارشناسی را مورد تأیید قرار داد. یافته های پژوهش نشان داد که دانش فناوری و آموزش مناسب نقش برجسته ای در کسب مهارت های کارآفرینی دارد. درواقع، این مطالعه با شناسایی عوامل مهمی که در افزایش مهارت کارآفرینی مؤثرند، راهنمایی و راهکارهای مناسبی برای سیاست گذاران نظام آموزش عالی فراهم می کند. این یافته ها می تواند به بهبود مهارت های کارآفرینی از طریق آموزش و تدریس مولد کمک کند. 

Predicting Students' Entrepreneurial Skills Based on Their Technological Literacy and Instructors' Teaching Styles (Case Study: Bu-Ali Sina University)

Introduction: The employment of students is a crucial issue, as their post-graduation unemployment brings about irreparable consequences in various social and economic dimensions. Many new graduates are either unemployed or struggling to find a job in which they have been trained and are interested. As such, new graduates need more than procedural knowledge to succeed in today's changing technological, political, and social conditions. Accordingly, they require a set of entrepreneurial skills influenced by technology awareness and education. Technological literacy and proper education enable students to adapt to the evolving needs of modern life. Thus, technological knowledge and awareness are key competencies for future graduates. Moreover, the most effective methods of providing entrepreneurial educational content play an important role in enhancing entrepreneurial skills. The present study aimed to predict the entrepreneurial skills of students based on their technological literacy and university instructors' teaching styles. Methodology: The research method was descriptive and correlational. The research population included all undergraduate students of Bu-Ali Sina University in the 2020-2021 academic year, numbering 6,701 students. The statistical sample was determined using the Karjesi and Morgan table, resulting in a sample size of 364 individuals selected through a relative stratified random sampling method. Data were collected using entrepreneurial skills, technological literacy, and teaching style questionnaires. Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis were employed for data analysis using SPSS22 software. Findings: The results indicated that students' technological literacy and teachers' teaching styles had positive and significant relationships with students' entrepreneurial skills (p<0.01). Among the components of technological literacy, the greatest impact was attributed to the component of technological works, while the least impact was related to the component of understanding technology in the surrounding world. Among the dimensions of teaching style, the greatest impact was associated with the productive teaching style, while the least impact was related to the analytical teaching style. Conclusion/ Implications: The results of the present study confirmed the role of technology awareness, technological literacy, and entrepreneurial teaching methods in increasing and improving the entrepreneurial skills of undergraduate students. The findings demonstrated that technological knowledge and proper education play a prominent role in acquiring entrepreneurial skills. By identifying the key factors that influence the development of entrepreneurial skills, this study provides valuable guidance and solutions for higher education policymakers. These findings can help improve entrepreneurial skills through productive training and teaching methods. 

تبلیغات