آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۵

چکیده

هدف این پژوهش ارائیه الگوی بهره برداری از عروسک های بومی گیلان، برای برنامه سازی تلویزیونی و دست یابی به ویژگی های ساختاری و محتوایی مناسب برای برنامه سازی با عروسک های بومی است. تحقیق حاضر، پژوهشی کیفی، کاربردی و توصیفی است. روش این تحقیق مطالعیه موردی و روش جمع آوری اطلاعات، نمونه گیری هدفمند است. بر اساس یافته های پژوهش، عروسک های بررسی شده، عروسک ها و تن پوش های مربوط به آیین های آهوچره، رابرچره و عروس گولِی و همچنین عروسک های کتراگیشه و وَیو هستند. در این میان عروسک های آیین های آهوچره، رابرچره، کتراگیشه و عروس گولی نمایشی محسوب می شود و عروسک ویو، عروسک-بازیچه می-باشد. با توجه به امکانات فنی و محتوایی موجود در رسانیه تلویزیون، می توان یافته های پژوهش حاضر را به عنوان مواد لازم برنامه سازی عروسکی در تلویزیون استفاده نمود. در آیین آهوچره هم شیء نمایشی یافت می شود و هم تن پوش و شخصیت های نمایشی و اشعار معنادار. در آیین رابرچره تن پوش آهو یا آفو دیده می شود. در نمایش آیینی عروس گولِی سه تن پوش اصلی موجود است که علاوه بر ظاهر آن ها ارتباط شخصیت هایشان می تواند دست ماییه ساخت برنامه های نمایشی عروسکی شود. کتراگیشه یک عروسک بومی است که برای آیین های آفتاب خواهی و باران خواهی با کف گیر چوبی ساخته می شود. در این آیین ها نیز محتوای آیین و شیوه ساخت عروسک، هردو قابل توجه و قابل برداشت هستند. درنهایت عروسک ویل (ویو) که از ویژگی ظاهری و پوشش آن می توان استفاده کرد.بر اساس یافته های فرمی و محتوایی این پژوهش می توان از عروسک های بومی مورد بررسی، برداشت های متنوعی در جهت غنی تر شدن هنر عروسکی تلویزیون انجام داد و آن ها را در قالب های مختلف تهیه و تولید برنامه های تلویزیونی آزمود.

Patterns of Utilizing Guilan’s Native Puppets on the Iranian Television

The purpose of this research is to present a model for utilizing Guilan’s native puppets for television programming and achieving appropriate structural and content features for programming with native puppets. This research is qualitative, applied, and descriptive. The research method is case study and the data collection method is purposive sampling. The studied puppets are puppets and costumes related to the rituals of Ahochareh, Raberchareh, and Arus-Golei, as well as the Katragisheh and Waio puppets. Among them, the puppets of Ahochareh, Raberchareh, Katragisheh, and Arus-Golei are considered performance puppets, and the Wayou puppet is puppet-toy. Considering the technical and content facilities available in the television medium, the research findings can be used as necessary materials for puppet programming on television. In the Ahochareh ritual, both the performance object and the costumes, the characters, and the meaningful poems are found. In the Raberchareh ritual, the costume of the Ahu or Afu is seen. In the ritual performance of the Arus-Golei, there are three main costumes in addition to the appearance of which, the relationship between their characters can be the subject of making puppet shows. Katragisheh is a native doll made of a wooden spatula for sun-seeking and rain-seeking rituals. In these rituals, both the content of the ritual and the method of making the puppet are significant and noticeable, as well. Finally, the Vail (Waio) doll, whose appearance and clothing can be used. Based on the formal and content findings of this research, various interpretations can be made of the native puppets studied in order to enrich the art of television puppetry, and they can be tested in different formats in the process of preparing and producing television programs.

تبلیغات