وضعیت شناسی و آسیب شناسی متون درسی دانش فلسفه در حوزه علمیه قم
آرشیو
چکیده
بررسی وضعیت متون آموزشی و آسیب شناسی کتاب های درسی در راستای اصلاح، تکمیل، روزآمد و کارآمد کردن آنها، یکی از اقدامات لازم و متداول در نظام های آموزشی است. در بررسی و آسیب شناسی متون درسی دانش فلسفه در حوزه علمیه قم، با روش تحلیل مضمونی داده های گردآمده از طریق مصاحبه و کتابخانه ای، می توان آسیب های متعددی را یافت که به دو بخش آسیب های عمومی و آسیب های اختصاصی قابل تفکیک اند. در بخش آسیب های عمومی، موارد فراونی از آسیب ها ناظر به اهداف آموزشی، روش آموزشی، محتوای آموزشی، شکل و ظاهر متن آموزشی، ساختار متن آموزشی و جنبه های روان شناختی، قابل مشاهده اند. در بخش آسیب های اختصاصی نیز موارد متعددی از اشکالات به چشم می خورند؛ همچون: فقدان متنی مناسب به عنوان مدخل و درآمد برای آغاز آموزش فلسفه، انتزاعی و غیرکاربردی بودن، بی توجهی به فلسفه های مضاف، عدم توجه به آموزش منتقدانه مکاتب و نظام های فلسفی غربی، نپرداختن به مباحث معرفت شناسی، نقصان برخی سرفصل های مهم در برخی کتاب های درسی، گرفتار بودن بخش هایی از مطالب متون فلسفه در بند برخی مباحث منسوخ شده قدیمی، اختلاف در ترتیب مباحث، عدم توجه به تاریخ فلسفه در طرح مباحث، تعارض برخی مباحث فلسفی با آموزه های دینی و اختلاط مسائل فلسفی.Examining the Status and Problems of Philosophical Textbooks in the Qom Seminary
Examining the status of educational texts and checking the feebleness of textbooks in order to reform, complete, update and make them more effective is one of the necessary and common practices in educational systems. In the examination and checking the feebleness of philosophical textbooks in the Qom Seminary, using the thematic analysis method of the data collected through interviews and library research, one can find numerous problems that can be divided into two parts: general problems and specific problems. In the section on general problems, there are numerous problems related to educational objectives, teaching methods, educational content, the form and appearance of the educational text, the structure of the educational text, and psychological aspects. In the section on specific problems, there are also numerous issues, such as: the lack of a suitable text as an introduction and preface to the beginning of philosophy education, being abstract and impractical, neglecting applied philosophies, lack of attention to the critical teaching of Western philosophical schools and systems, not addressing epistemological issues, lack of some important syllabi in some textbooks, some parts of the philosophical texts being trapped in some obsolete old discussions, differences in the order of discussions, lack of attention to the history of philosophy in the presentation of discussions, conflict of some philosophical discussions with religious teachings, and the mixture of philosophical issues.