مبانی فقهی حق بر زندگی خانوادگی با رویکردی به حقوق بشر
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: حق بر زندگی خانوادگی به عنوان هسته اولیه و اصلی حقوق اجتماعی محسوب می گردد. هدف از پژوهش حاضر تبیین مبانی فقهی حق مزبور در فقه امامیه و رویکرد اسناد حقوق بشری به آن است. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع نظری و روش آن توصیفی- تحلیلی می باشد و روش جمع آوری اطلاعات، کتاب خانه ای است که با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است. ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که حق بر زندگی خانوادگی دارای اوصاف خاصی می باشد که از میان آن ها، ویژگی عاطفی بودن و ضرورت اجرای آن به صورت اختیاری و با اراده آزاد از اهمیت به سزایی برخوردار است. همین وصف باعث شده است که حق بر زندگی خانوادگی دارای قالبی دوگانه باشد. نتیجه : حق بر زندگی خانوادگی و حریم خصوصی، علی رغم آنکه در اسناد بین المللی، منابع فقهی و حقوق داخلی مورد شناسایی قرار گرفته است، اما در مرحله اجرا فاقد ابزارها و ضمانت اجراهای سنتی می باشد؛ به همین دلیل است که حق مزبور در مرحله تشریع و شناسایی دارای قالبی حقوقی می باشد اما در مرحله اجرا دارای قالبی اخلاقی است.Jurisprudential Foundations of the Right to Family Life with a Human Rights Approach
Background and Aim: The right to family life is considered the primary and main core of social rights; the purpose of this study is to explain the jurisprudential foundations of this right in Imami jurisprudence and the approach of human rights documents to it.
Materials and Methods: This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles.
Ethical Considerations: In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.
Findings: The findings of the present study show that the right to family life has certain characteristics, among which the emotional nature and the necessity of its implementation voluntarily and with free will are of great importance. This characteristic has caused the right to family life to have a dual form.
Conclusion: The right to family life and privacy, despite being recognized in international documents, jurisprudential sources, and domestic law, lacks traditional tools and guarantees of implementation at the implementation stage; this is why the aforementioned right has a legal form at the legislative and recognition stage, but has a moral form at the implementation stage.