آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۴

چکیده

 طبقه بندی علوم در سنت فلسفی متفکران مسلمان، صرفاً سامان دهی موضوعات علمی نیست، بلکه بازتابی از نظم عقلانی و غایت مند در فهم هستی و انسان است. در این مقاله، با تأکید بر آراء ابن سینا، فارابی و اخوان الصفا، نشان داده شده است که طبقه بندی علوم نه تنها در تعیین نسبت میان شاخه های معرفت نقش دارد، بلکه چارچوبی عقلانی برای سازمان دهی آموزش و هدایت پژوهش فراهم می آورد. فارابی با تأکید بر غایت مندی و پیوند علم و سیاست، ابن سینا با طرح مراتب ادراک و تنظیم سیر آموزش، و اخوان الصفا با تلفیق معرفت و تزکیه، هر یک الگویی جامع برای تعلیم و پژوهش ارائه می دهند. نتیجه پژوهش آن است که احیای عقلانیت طبقه بندی شده می تواند گامی در جهت رفع پراکندگی معرفتی، اولویت بندی آموزشی و بازسازی پیوند میان علم، اخلاق و تربیت باشد.

Classification of Sciences: A Foundation for Systematic Education and Research in the Thought of Avicenna, Al-Farabi, and the Brotherhood of Safa

The classification of sciences in the philosophical tradition of Muslim thinkers is not simply the organization of scientific subjects, but rather a reflection of a rational and final order in understanding existence and man. In this article, emphasizing the views of Avicenna, Al-Farabi, and the Ikhwan al-Safa, it has been shown that the classification of sciences not only plays a role in determining the relationship between branches of knowledge, but also provides a rational framework for organizing education and guiding research. Al-Farabi, with his emphasis on finality and the connection between science and politics, Avicenna, with his presentation of the stages of perception and regulation of the educational process, and the Brotherhood of Safa, with their combination of knowledge and purification, each offer a comprehensive model for education and research. The conclusion of the research is that the revival of classified rationality can be a step towards eliminating epistemic fragmentation, prioritizing education, and rebuilding the connection between science, ethics, and education.

تبلیغات