آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۴

چکیده

دانشگاه در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی اهمیت اساسی و جایگاه والایی در تحول و تکامل جامعه دارد. لیکن هنوز ایده انقلاب اسلامی برای دانشگاه و متقابلاً نقش این نهاد در پیشرفت انقلاب اسلامی و نزدیک نمودن آن به چشم انداز تمدن نوین اسلامی روشن نشده است. ازاین رو پژوهش حاضر درصدد است نظریه پایه دانشگاه را مبتنی بر اندیشه رهبران انقلاب اسلامی استخراج و تبیین نماید. این پژوهش یک پژوهش کیفی بود که به کمک راهبرد فراتحلیل کیفی (فراترکیب) انجام شد. داده های پژوهش از طریق ابزار فیش کیفی گردآوری شد. برای این منظور از 20 پژوهش مرتبط دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی درخصوص دانشگاه از سال 1368 تا 1402 فیش برداری شد. برای تحلیل داده های گردآوری شده از پژوهش های پیشین از روش فراتحلیل کیفی (فراترکیب) استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد ارکان نظریه پایه دانشگاه مبتنی بر نظرات رهبران انقلاب اسلامی شامل چشم انداز (دانشگاه ضداستعماری، اقتدارآفرین و تمدن ساز)، ماموریت ها (تعلیم و تربیت، اندیشه ورزی، پژوهش و نوآوری، روشنگری و مشارکت اجتماعی)، ارزش های بنیادین (استقلال فکری، معنویت گرایی ، اعتقاد به اسلام، علم جویی، تکریم عالم و علم نافع)، راهبردها، سرمایه ها و موانع است. یافته های این پژوهش با کلیشه زدایی از تلقی معمول از دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، دیدگاه های تحولی متعددی را در چارچوب اندیشه ای انقلاب اسلامی مطرح می نماید.

The anti-colonial, authoritative, and civilizing university: The elements of the basic theory of the university based on the qualitative meta-analysis of research related to the views of the leaders of the Islamic Revolution of Iran

In the thought of the leaders of the Islamic Revolution, the university has a fundamental importance and a high position in the transformation and evolution of the society. Nevertheless, the idea of the Islamic revolution for the university and the role of this institution in the progress of the Islamic revolution and bringing it closer to the vision of the new Islamic civilization have yet to be clarified. Therefore, the current research tries to extract and explain the basic theory of the university based on the thoughts of the leaders of the Islamic Revolution. This qualitative research is a review strategy using a qualitative form tool to collect data. For this purpose, from 20 related studies, the views of the leaders of the Islamic Revolution regarding the university from 1368 to 1402 were taken. In this research, the meta-synthesis method analyzes the data collected from previous research. The findings of the research show that the pillars of the basic theory of the university based on the opinions of the leaders of the Islamic Revolution include vision (anti-colonial, authority-creating, and civilization-building university), missions (teaching and training, thinking, research, and innovation, enlightenment, and social participation), fundamental values (intellectual independence, Spiritualism, belief in Islam, seeking knowledge, honoring the world and valuable knowledge), are strategies, funds, and obstacles. The findings of this research put forward several evolutionary perspectives in the ideological framework of the Islamic Revolution by de-stereotyping the usual perception of the University of Taraz-e-Enghelab.

تبلیغات