مقایسه روش مبتنی بر بازی با آموزش وارونه در یادگیری درس ریاضی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه آموزش مبتنی بر بازی با آموزش وارونه بر یادگیری مفهوم ضرب عددها در درس ریاضی پایه سوم ابتدایی شهر چابهار انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از نظر زمان حال نگر، بر اساس نوع متغیر کمی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها جزو تحقیقات شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر چابهار در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 1800 نفر بود که با توجه به نمونه گیری تصادفی خوشه-ای چند مرحله ای تعداد 75 نفر از این اعضا در سه گروه: آموزش با روش بازی، آموزش با روش وارونه و بدون آموزش به صورت تصادفی قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس آمار استنباطی شامل آزمون آنکووا بوده است. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر بازی ها و نیز آموزش وارونه در یادگیری مفهوم ضرب عددها در درس ریاضی پایه سوم ابتدایی شهر چابهار تاثیر دارد. با توجه به یافته ها می-توان نتیجه گرفت به طور کلی هر دو روش اثر معناداری بر ضرب عددها در دانش آموزان دارند و میانگین نمره دانش آموزان در روش مبتنی بر بازی بیشتر از روش آموزش وارونه است. بنابراین بازی ها و آموزش وارونه می توانند از جمله راه های موثر در آموزش ضرب باشند.Comparison of the game-based method with the flipped teaching method in learning the third grade math lesson
The present study was conducted with the aim of comparing game-based education with flipped education on learning the concept of multiplication in the third-grade math lesson of Chabahar city. This research is practical in terms of purpose; In terms of time, it is quantitative, based on the type of variable, and in terms of data collection, it is quasi-experimental research of the pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research included all 1800 female students of the third grade of elementary school in Chabahar city in the academic year of 1401-1402, and according to multi-stage cluster random sampling, there were 75 of these members in three groups: Training with the game method, training with the flipped method and no training were randomly assigned. The method of data analysis was based on inferential statistics including ANCOVA test. The results showed that there is a significant difference between game-based education and upside-down education in learning the concept of multiplication of numbers in the third-grade math lesson of Chabahar. Game-based education and flipped education both methods have a significant effect on students' multiplication of numbers, and the average score of students in the game-based method is more than the flipped teaching method. Therefore, games and flipped training can be effective ways to teach multiplication.