تدوین الگوی راهبردی گرایش دانش آموزان و خانواده ها به ادامه تحصیل در شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش از دیدگاه مدیران و هنر آموزان مدارس فنی و حرفه ای (مقاله علمی وزارت علوم)
یافتهها نشان داد که در مدل علل عدم گرایش دانش آموزان و خانواده ها به ادامه تحصیل در شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش و ارایه راهکارهای مناسب، عوامل علی شامل(هشت دسته عوامل فردی دانش آموزان ، موانع انگیزشی دانش آموزان ، عوامل خانوادگی، نگرش دانش آموزان و خانواده ها ، عوامل آموزشی ، عوامل زیرساختی ، سیاستگذاری و عوامل مدیریتی)، عوامل مداخله گر شامل(سه مقوله فن آوری، کسب و کار و ویژگی های دانش آموزان )، عوامل زمینه ای شامل(چهار دسته تنوع الگوه های تصمیم گیری ، پیچیدگی بازار کار و صنعت، ریسک و عدم اطمینان ادراک شده و فضای رقابتی )، راهبردها شامل(پنج مقوله راهبردهای رهبری حمایتی، استراتژی محوری، الگوسازی نظام تخصیص، توانمندسازی کارآفرینانه و مدیریت نگهداشت منابع انسانی در مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش راهبردهای نهادینهسازی سیستم مدیریت توانمندی های کارآفرینانه دانش آموختگان، طراحی فرایند مدیریت استعداد کارآفرینانه چندگانه و الگو سازی نظام تخصیص منابع) و پیامدها شامل( چهار دسته پاسخ گویی، اشتغال پایدار، اعتبارسازی( برند سازی) مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش تقویت سیستم مدیریت ارتباط با دانش آموزان و خانواده ) که بار عاملی همه آن ها معنادار بود.