آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۷۰

چکیده

صنعت خودرو به دلیل پیوندهای پسین و پیشین گسترده در اقتصاد کشور همواره مورد توجه سیاست گذاری های مختلف دولت بوده است. بی تردید، کیفیت سیاست گذاری و اثربخشی قوانین و مقررات نقشی اساسی در شکل دادن به مسیر رشد این صنعت دارد. علاوه بر این، اطمینان از اجرای دقیق قوانین و ارزیابی مستمر اثربخشی آن ها از جنبه های حیاتی این فرایند است. در همین راستا در این مقاله با بررسی بخشنامه های مختلف در بازه زمانی 1401-1368 به بررسی مقررات گذاری در صنعت خودروی کشور اقدام شده است. نتایج نشان می دهد از مجموع 260 مورد از مهم ترین مقررات و مصوبات صنعت خودرو، «واردات خودرو و قطعات آن» با 80 مورد (حدود 31 درصد) بالاترین سهم و قیمت گذاری خودرو با 46 مورد(18 درصد)، «استانداردهای فنی و محیط زیستی خودرو» با 41 مورد (حدود 16 درصد) از اهم مقررات و مصوبات در این حوزه بوده اند. از سوی دیگر نهادهای متولی مقررات گذاری صنعت خودرو، هیئت وزیران با 109 مورد (42 درصد)، وزارت صنعت، معدن و تجارت با 50 مورد (19 درصد)، شورای رقابت با 40 مورد (15 درصد) مهم ترین نهادهای تأثیرگذار در این زمینه هستند. تعدد مقررات وضع شده در فاصله سال های 1368 تا 1401 و به ویژه از سال 1397 به بعد در عین حال که گویای تلاش دولت برای تنظیم گری صنعت و بازار خودرو است، به طوری که از 260 قانون و مقرره در این دوره بیش از 62 درصد آنها به دوره 1401-1397 اختصاص دارد، ولی وجود شکاف شدید بین قیمت کارخانه و بازار، عدم تناسب قیمت با کیفیت، از مهم ترین نشانه های عدم کفایت مقررات گذاری از منظر تاثیرگذاری و بهبود وضعیت می باشد. به علاوه در زمان وضع تحریم ها و جهش های ناگهانی ارزی، بیشترین مقرره گذاری در این صنعت مشاهده می شود.

Investigating The Governance of The Automobile Industry and Evaluating Its Effectiveness (With Emphasis on the Laws and Regulations in the Period 1368-1401)

The automobile industry has always been the focus of various government policies due to its Extensive backward and forward linkages in economy. Undoubtedly, the quality of policy and the effectiveness of laws and regulations play a fundamental role in shaping the growth of this industry. Therefore, in this article, in the period of 1368-1401, the regulation in the automobile industry has been studied. The results show that more than 260 laws have been enacted in this industry. Among the most important of these laws, “car imports and its parts” had the highest share with 80 cases (about 31%). Pricing with 46 laws (18 percent) and “vehicle technical and environmental standards” with 41 laws (about 16 percent) are in the next ranks. On the other hand, the Council of Ministers has enacted the most legislation in the automotive industry with 109 laws (42 percent). The Ministry of Industry, Mining and Trade with 50 cases (19 percent) and the Competition Council with 40 cases (15 percent) are in the next ranks of legislative institutons in the automobile indust ry. The number of laws enacted in this period and especially since 2017 shows that the government has made great efforts to regulate the industry and the automobile market. In this way, more than 62% of the enacted laws belong to the period 1397-1401. But the high gap between the factory price and the market price, the incompatibility of the price with the quality, is one of the most important signs of ineffective regulation.

تبلیغات