آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

به علت اهمیت خودرو در زندگی روزمره افراد در سرتاسر جهان، در نظام های حقوقی مختلف کوشیده شده است تا به آن به عنوان یک کالای صرف توجه نشود بلکه بدان به عنوان یک وسیله ارایه دهنده خدمات عمومی نگاه شود که با جان و ایمنی انسان ها در ارتباط است. از این رو، دولت ها شرکت های خودروساز و مونتاژکننده خودرو را در قلمروی سرزمینی خود با محدودیت های تقنینی بیشتری به صورت تدریجی مواجه ساخته اند. وضع و اعمال این محدودیت های تقنینی و تنظیمی اما مانع از آن نشده است که شرکت های مونتاژکننده خودرو دارای مسئولیت مدنی نباشد. حدود مسئولیت مدنی شرکت های مونتاژکننده همواره به موجب قراردادهای تنظیمی با شرکت های مادر تولیدکننده قطعات مشخص می گردد. در این زمینه، از آنجا که در نظام حقوقی ایران، قالب مشخصی برای قراردادها در این زمینه مشخص نشده است، طرفین به موجب اصل حاکمیت اراده می توانند حدود تعهدات و مسئولیت های یکدیگر را مشخص نمایند. این در حالی است که در نظام های حقوقی آمریکا و فرانسه به دلیل اهمیت حمایت از حقوق مصرف کنندگان، حدود تعهدات و مسئولیت های شرکت های مونتاژکننده خودرو به صورت تحمیلی مشخص شده و نوع مسئولیت مدنی نیز به صورت مطلق است.

A comparative study of the geographical and economic effects of the approach of the legal systems of Iran, America and France towards the civil liability of automobile companies

Due to the importance of the car in the daily life of people all over the world, it has been tried in different legal systems to not pay attention to it as a mere commodity, but to look at it as a means of providing public services with the life and safety of people in it. It is communication. Therefore, the governments have gradually faced more legislative restrictions on the automobile manufacturing and assembly companies in their territories. The establishment and application of these legislative and regulatory restrictions have not prevented car assembly companies from having civil liability. The limits of the civil liability of the assembling companies are always determined by the regulatory agreements with the parent companies producing the parts. In this context, since in the legal system of Iran, a specific format for contracts in this field has not been specified, the parties can determine the limits of each other's obligations and responsibilities according to the principle of sovereignty of will. This is despite the fact that in the American and French legal systems, due to the importance of protecting the rights of consumers, the limits of the obligations and responsibilities of the car assembling companies have been imposed and the type of civil liability is absolute.

تبلیغات