تحلیل داستان های رمزی ابن سینا به مثابه اثر هنری از دیدگاه جغرافیای هنر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
داستان های رمزی قسمت مهم و تاثیرگذار تفکر ابن سینا به شمار می آیند. آثاری که به دلیل نحوه بیان متفاوت، استفاه از داستان و روایت، کاربرد رمز و ورود عنصر خیال،اثری عمیق بر فلسفه، عرفان و هنر اسلامی در دوره های بعد گذاشتند. این آثار همچنین توسط اندیشمندان و متفکران متعددی مورد تاویل و تفسیر قرار گرفتند. تاویل و تفسیرهایی که هر کدام از نگاهی خاص این آثار را مورد بررسی قرار داده است. اما با وجود توجه و بررسی های متفاوت در مورد این آثار ، همیشه وجهه هنری و داستان بودن آن ها مغفول واقع شده است. امری که می توانست قسمت های مهمی از تفکر ابن سینا را برای ما مشخص کند و به روشن شدن ابعاد متفاوت اندیشه او بیانجامد. طی این مسیر البته منوط به پذیرش داستان های رمزی به عنوان اثر هنری بوده است امری که تا به امروز به ندرت اتفاق افتاده است. حال سوال اصلی این است که آیا داستان های رمزی را می توان اثر هنری در نظر گرفت؟ و اگر پاسخ مثبت است چه دلایلی سبب می شود که این آثار را به عنوان اثر هنری در نظر بگیریم؟ و اگر این آثار اثر هنری باشند چه تاثیری بر شناخت ما از تفکر ابن سینا خواهند گذاشت؟ مسله ای که بنیان اصلی این مقاله را تشکیل می دهد.Analysis of Ibn Sina's secret stories as a work of art from the point of view of the geography of art
Secret stories are an important and influential part of Avicenna's thought. Works that left a deep impact on philosophy, mysticism and Islamic art in later periods due to the different way of expression, the use of story and narrative, the use of code and the introduction of the element of fantasy. These works were also interpreted by many thinkers. Interpretations and interpretations that have examined each of these works from a special point of view. But despite the attention and different reviews about these works, their artistic aspect and stories have always been neglected. Something that could define important parts of Avicenna's thought for us and lead to the clarification of different dimensions of his thought. Along this path, of course, it has been subject to the acceptance of secret stories as works of art, which has rarely happened until now. Now, the main question is whether Ramzi stories can be considered works of art? And if the answer is yes, what are the reasons to consider these works as works of art? And if these works are works of art, what effect will they have on our understanding of Avicenna's thought? The issue that forms the main basis of this article.