آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۶

چکیده

زمینه و هدف: شهر ساوه طی چند دهه اخیر شاهد توسعه فیزیکی، افزایش جمعیت شهری، مهاجرت بی رویه و حاشیه نشینی شده است اما ایجاد زیرساخت ها به خصوص در بخش حمل و نقل شهری، متناسب با این تحولات صورت نپذیرفته است. پژوهش حاضر با درک اهمیت موضوع و با توجه به جایگاه شهر ساوه و عدم مطالعات منسجم در این خصوص به هدف تحلیل فضایی تصادفات شهر ساوه و اولویت بندی مناطق حادثه خیز انجام شد.روش: در این پژوهش ضمن نمایش تصادفات دو ساله 1400 و 1401 روی نقشه با در نظر گرفتن نوع تصادفات اقدام به تحلیل فضایی تصادفات با استفاده از تابع تراکم کرنل، شاخص نزدیک ترین همسایه، شاخص موران جهانی، آماره عمومی G (ضریب گری) شده است و در پایان با استفاده از شاخص موران محلی انسلین اقدام به دسته بندی معابر با توجه به نوع تصادف، می کنیم.یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش چهار ناحیه شامل میدان آزادی، میدان شهرداری، بلوار بهشتی و بلوار سپاه دارای بالاترین میزان تصادفات شهری هستند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج مشخص شد تصادفات خسارتی بیش تر در معابر اصلی و معابر پُرتردد شامل بازار و مراکز تجاری و درمانی رخ می دهند و بیش ترین تصادفات فوتی و جرحی شهرستان در کمربندی های شهر که هم سرعت وسایل نقلیه بیش تر است و هم ترکیب تردد وسایل نقلیه سنگین و سبک وجود دارد رخ می دهد. بهترین راه کار برای کاهش تلفات و خسارات در شهر ساوه احداث کمربندی شمال به شرق به جهت جداسازی ترافیک خودروهای سبک و سنگین و هم چنین هوشمندسازی نظارت پلیس بر معابر شهری است.

Spatial analysis of inner-city accidents in 1400 and 1401 (a case study of Saveh city)

Realizing the importance of accidents and taking into account the location of Saveh city and the lack of consistent studies in this regard, the present research tries to investigate the accidents of Saveh city and prioritize accident-prone areas with the help of GIS and spatial analysis.In this research, while showing the two-year accidents of 1400 and 1401 on the map, taking into account the type of accidents, the spatial analysis of the accidents has been carried out using the Kernel density function, the nearest neighbor index, the global Moran index, and the general statistic G (coefficient). Finally, by using Enslin's local Moran's index, we classify roads according to the type of accident.Based on the findings of the research, four areas including Azadi Square, Shahrdari Square, Beheshti Boulevard and Sepah Boulevard have the highest number of urban accidents.According to the results, it was found that more damage accidents occur in main roads and high traffic roads including markets and commercial and medical centers, and the most fatal and injured accidents in the city are in the beltways of the city, where both the speed of vehicles is higher and the combination of heavy and light vehicle traffic. There is happening. The best solution to reduce casualties and damages in Saveh city is to build a ring road from north to east in order to separate the traffic of light and heavy vehicles, as well as to make the police monitoring of urban roads more intelligent.

تبلیغات