تأثیر فعالیت های فرهنگی علامه حلی در گسترش تشیع
آرشیو
چکیده
علمای شیعه در دوره های مختلف تاریخ، باتوجه به شرایط سیاسی و پذیرش حکومت ها، در راستای پیشرفت اسلام، با حاکمان وقت همکاری می کردند. یکی از این برهه های تاریخی، دوران حکومت مغولان است. تسامح مذهبی مغولان به علت ناآگاهی از آیین اسلام و مذاهب اسلامی سبب شد تا این حکومت، با عالمان شیعه و اهل سنت همکاری داشته باشد. اهداف تحقیق حاضر، بیان تأثیر فعالیت های فرهنگی علامه حلی در گسترش تشیع در قالب ترویج باورهای شیعی، ایجاد مدارس سیار، تدوین کتب و مناظرات علمی است. این تحقیق با استفاده از روش تاریخی- تحلیلی و با بهره گیری از منابع تاریخی، کلامی، تراجم و فقهی انجام شده است. تلاش های علامه حلی باعث شد تا مذهب تشیع در مدّت زمان اندکی (709- 716ق) به عنوان مذهب رسمی در ایران اعلام شود و شیعیان در این فضا بتوانند فعالیت های علمی خود را گسترش دهند. علامه حلی با تربیت شاگردان و نیز پدیدآوری تألیفات در علوم فقهی، اخلاقی، کلامی و رجال و همچنین ایجاد مدارس سیار و مناظره با علمای اهل تسنن، نقش بسزایی در این پیشرفت ایفا کرد.The Effect of Allameh Helli's Cultural Activities on the Spread of Shi’ism
Shia scholars in different periods of history, according to the political situations and compliance of governments, cooperated with the rulers of the time to apply Islamic rules. One of these historical periods is the period of Mongol rule. The religious tolerance of the Mongols due to unfamiliarity with Islam and Islamic sects caused this government to cooperate with Shi’a and Sunni scholars. The goal of this research is to express the impact of Allameh Helli's cultural activities in the spread of Shi’ism through promoting Shi’ite beliefs, creating movable schools, compiling books and conducting scientific debates. This research has been done using the historical-analytical method and making use of historical, theological, translation and jurisprudential sources. Allameh Helli's efforts made the Shi’a religion to be declared as the official religion in Iran in a short period of time (709-716 AH), so that the Shi’ites could expand their scientific activities. Allameh Helli played a significant role in this development by training his students and writing books in jurisprudence, moral, theological and religious sciences, as well as making movable schools and debating with Sunni scholars.