سنجش میزان شرمساری بازپذیرانه در بین نوجوانان و جوانان شهر هرات (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
شرمساری بازپذیرانه در حال حاضر به عنوان یک پدیده مهم و جهانی در حوزه جرم شناسی، روانشناسی و جامعه شناسی معرفی شده است. پیش زمینه این پدیده شرم است که به عنوان نیروی محرکه ای برای محدودیت هایی که رفتارهای فردی را در محدوده های اجتماعی و اخلاقی تعیین می کند، تفسیر شده است. ایده شرمساری مجدد از نظریه ای ناشی می شود که از تمایل به نتایج بهتر عدالت کیفری ایجاد شده است که اخیراً توجه پژوهشگران روانشناسی، جامعه شناسی و به خصوص جرم شناسی در سراسر جهان را به خود جلب کرده است. موضوع شرمساری بازپذیرانه در دهه 1980 توسط بریث ویت مطرح و به محور اصلی پژوهش ها تبدیل شد. پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان شرمساری بازپذیرانه در بین نوجوانان و جوانان مقاطع دبیرستان و دانشگاه شهر هرات- افغانستان در سال 1402 در محیط های سه گانه آموزشی، اجتماعی و خانواده انجام گرفت.تحقیق حاضر از روش کمی، با استفاده از نمونه گیری تصادفی، و ابزار پرسشنامه محقق ساخته، با نرم افزار spss تحلیل شد. جامعه آماری پژوهش 380 نفر از نوجوانان و جوانان مقاطع تحصیلی دبیرستان و دانشگاه های هرات می باشد.نتایج نشان داد که میزان شرمساری بازپذیرانه در محیط خانواده، محیط اجتماعی و محیط آموزشی یکسان نیست. همچنین نتایج نشان داد که بیشترین شرمساری بازپذیرانه در فضای آموزشی در سطح بالا و در خانواده سطح متوسط و شرمساری بازپذیرانه در فضای اجتماعی نسبت به دو متغیر دیگر کمتر است. فضای آموزشی، یک فضای اجتماعی و فرهنگی است که در شرمساری بازپذیرانه بیشترین نقش را دارد و با غنی سازی این فضا میزان شرمساری افزایش می یابد.Measuring the Level of Reintegrative Shaming among Teenagers and Young Adults in Herat City
Acceptable shaming is currently introduced as an important phenomenon in the field of criminology, psychology and sociology. The background of this phenomenon is shame as a driving force for the limitations that determine individual behavior in social and moral boundaries. The idea of re-shaming comes from a theory that was developed out of a desire for better criminal justice outcomes. Recently, psychology researchers have attracted the attention of sociology, especially criminology. In the 1980s, Braithwaite raised the issue of receptive shame and became the main focus of research. The present study aims to measure the amount of acceptable embarrassment among teenagers and young adults of high school and university in Herat-Afghanistan in 1402 in three environments; Educational, social and family were done. The present research was analyzed using a quantitative method and using available simple random samples, using the researcher's questionnaire tool made with spss software. The sample of the research was 380 teenagers and young adults of Herat high school and universities.The results of the research showed that the acceptable amount of shame is not the same in family, social, and educational environments.This research showed that the most accepted shame in the educational environment at a high level and in the middle level family, and acceptable shame in the social environment is less than the other two variables. The educational space is a social and cultural space that has the biggest role in receptive shaming and the amount of shaming increases with the enrichment of this space.