رویکردی نو بر آموزش کودکان (رویکردی نو در علوم تربیتی سابق)

رویکردی نو بر آموزش کودکان (رویکردی نو در علوم تربیتی سابق)

رویکردی نو بر آموزش کودکان سال 5 پاییز 1402 شماره 3

مقالات

۱.

مطالعه تطبیقی تربیت اقتصادی در برنامه درسی دوره ابتدایی در کشورهای آلمان، ژاپن، سوئد و ایران

کلید واژه ها: تربیت اقتصادی ساختار و اهداف آموزشی برنامه درسی روش های آموزشی شیوه های ارزشیابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱ تعداد دانلود : ۹
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی تربیت اقتصادی در برنامه درسی دوره ابتدایی در کشورهای آلمان، ژاپن، سوئد و ایران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با رویکرد توصیفی- تحلیلی است و با استفاده از روش پیمایش تطبیقی در نظام های آموزش و پرورش بر اساس دیدگاه بردی انجام شد. جامعه پژوهش شامل اطلاعات و داده های ارائه شده به زبان انگلیسی و فارسی از سال 2005 تا سال 2020 در پایگاه های اطلاعاتی و استنادی پایگاه های اطلاعاتی خارجی و پایگاه های داخلی و همچنین شبکه بین المللی آموزش مالی، سایت های آموزش وپرورش کشورهای مورد مطالعه بود. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و داده های جمع آوری شده مطابق با الگوی مذکور در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که در حوزه تعلیم و تربیت اقتصادی، میان نظام آموزش و پرورش کشور ایران و کشورهای آلمان، ژاپن و سوئد از حیث اهداف آموزشی (الگوی مصرف، نگرش مالی، کسب مهارت ها و صلاحیت های اقتصادی و مالی)، تاکید و تمرکز بر مواد درسی مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت اقتصادی، سازماندهی محتوا و موضوعات درسی، روش های آموزش مفاهیم اقتصادی و شیوه های ارزشیابی تفاوت وجود دارد. نتایج پژوهش بیانگر بازنگری نظام آموزش و پرورش ایران در حوزه تربیت اقتصادی دانش آموزان به ویژه مقطع ابتدایی در اهداف آموزشی، برنامه درسی و روش های آموزش و ارزشیابی است تا بتواند بستر مناسب را به منظور درونی سازی ارزش های اصیل دینی و اخلاقی در حوزه تربیت اقتصادی و حرفه ای مبتنی بر نظام معیار اسلامی فراهم نماید.
۲.

اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بازسازی باورهای ارتباطی و عملکرد جنسی زنان

کلید واژه ها: بازسازی باورهای ارتباطی درمان مبتنی برپذیرش وتعهد زنان متاهل عملکرد جنسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷ تعداد دانلود : ۶
زمینه و هدف:هدف از پژوهش اثربخشی درمان مبتنی برپذیرش وتعهد بر بازسازی باورهای ارتباطی وعملکرد جنسی زنان متاهل بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه تجربی و به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه ی زنان متاهل دارای مشکلات زناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره بود. نمونه گیری به صورت هدفمند بود که 30 نفر از زنان به وسیله ی پرسشنامه های پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15نفر) و آزمایش (15نفر) قرار گرفتند. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برگرفته پایان نامه ی بیگی (1395)در 8جلسه ی 90دقیقه ای به زنان ارائه گردید. ابزار اندازه گیری پرسش نامه باورهای ارتباطی اپستین و ایدلسون (1981)و عملکرد جنسی زنان روزن و همکاران (2000)بود. داده هابه وسیله ی نرم افزار SPSS23مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در دو سطح توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (لوین- شاپیرو ویلککوواریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد بر بازسازی باورهای ارتباطی وعملکرد جنسی زنان متاهل تاثیرمعناداری داشته است و درمان مبتنی برپذیرش وتعهد بر ابعاد بازسازی باورهای ارتباطی و عملکرد جنسی رابطه معناداری داشته است(01/.>P).نتیجه گیری:براساس نتایج به دست آمده به نظر می رسد درمان مبتنی برپذیرش و تعهد در زوجین و مشکلات جنسی زنان کاربرد خواهد داشت.
۳.

اثربخشی مهارت آموزش سواد رسانه ای بر اضطراب و تفکر انتقادی والدین دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی

کلید واژه ها: آموزش سواد رسانه ای اضطراب تفکر انتقادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳ تعداد دانلود : ۱۰
هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی مهارت آموزش سواد رسانه ای بر اضطراب و تفکر انتقادی والدین دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی بود. جامعه آماری در پژوهش حاضر، شامل کلیه والدین دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی از آموزش و پرورش منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1401 بود که تعداد آن ها به طور تقریبی برابر با 1460 نفر بود. حجم نمونه نیز در این پژوهش نیز تعداد 30 نفر از والدین دانش آموزان که تمام ملاک های ورود را داشته باشند، به صورت در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی ساده (قرعه کشی) در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اضطراب بک (1990)، تفکر انتقادی کالیفرنیا (1997) و پروتکل مهارت آموزش سواد رسانه ای بود. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، از طریق آخرین نسخه نرم افزار 26SPSS انجام شد. در این تحقیق از معناداری آزمون های آماری مورد نظر و اندازه از اثر متغیر مستقل استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که مهارت آموزش سواد رسانه ای بر اضطراب و تفکر انتقادی والدین دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی اثربخش است، با توجه به اندازه اثر، مهارت آموزش سواد رسانه ای بر تفکر انتقادی تاثیر بیشتری نسبت به اضطراب والدین دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی دارد.
۴.

بررسی و ارزیابی وضعیت خودکارآمدی تحصیلی با تکنیک مطلوبیت (مطالعه موردی دانشگاه علوم و فنون مازندران)

کلید واژه ها: خودکارآمدی ارزیابی تکنیک مطلوبیت دانشجویان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸ تعداد دانلود : ۸
زمینه و هدف: خودکارآمدی تحصیلی مجموعه ای از باورهای فردی در مورد شایستگی تحصیلی، پشتکار و انگیزه است که نشان دهنده اعتماد فرد به توانایی خود برای انجام تکالیف تحصیلی است. خودکارآمدی تحصیلی می تواند تأثیر بسزایی در موفقیت تحصیلی دانشجویان و پیشرفت نظام آموزشی داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی وضعیت خودکارآمدی تحصیلی با تکنیک مطلوبیت تحصیلی انجام شده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل در دانشگاه علوم و فنون مازندران در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (بر اساس مقطع)،) به تعداد ۳۳۵ نفر انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی تحصیلی استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کولموگروف – اسمیرنوف، یومن ویتنی و ویلکاکسون به کمک نرم افزار SPSS21 استفاده شده است.یافته ها: یافته ها نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان در وضعیت نسبتاً مطلوب می باشد. همچنین بین خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان با متغیرهای جنسیت، سن، مقطع تحصیلی تفاوت معناداری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد. اما بین خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان با متغیر ترم تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. یافته های این پژوهش نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان در وضعیت نسبتاً مطلوب می باشد.نتیجه گیری : مدیران و برنامه ریزان دانشگاه علوم و فنون مازندران بایستی تشکیل کارگاه ها و دوره های آموزشی، ایجاد محیطی حمایت گرانه، توجه به کارهای جمعی، گروهی و تیمی بین دانشجویان، تورهای علمی و تفریحی جهت تقویت خود کارآمدی دانشجویان را مورد توجه قرار دهند.
۵.

پدیدارشناسی تجارب زیسته معلمان کلاس های چندپایه، مورد مطالعه: معلمان شهرستان سقز

کلید واژه ها: مشکلات کلاس های چندپایه تجارب زیسته معلمان راهکارهای پیشنهادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸ تعداد دانلود : ۱۰
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از چالش های کلاس های چندپایه و تأکید بر راهکارهای پیشنهادی ایشان انجام شد. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی به شیوه کلایزی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل آموزگاران زن و مرد باتجربه ی کلاس های چندپایه در سطح شهرستان سقز بود که از بین آنها نمونه آماری شامل 10 نفر از معلمان با بیشترین سنوات تدریس به عنوان معلم چندپایه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته، اطلاعات حاصل از مصاحبه ها از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به جمعبندی نهایی از مهم ترین چالش های آموزشی و تربیتی کلاس های چندپایه و راهکارهای عملی به کارگرفته شده توسط معلمان این کلاس ها شد. یافته های پژوهش نشان داد که مهم ترین چالش آموزشی کلاس های چندپایه کمبود وقت و مدیریت زمان با توجه به تعداد و حجم زیاد عناوین درسی و مهم ترین چالش تربیتی این کلاس ها دوزبانه بودن دانش آموزان می باشد. یافته ها نشان داد در زمینه حل مشکلات آموزشی و تربیتی کلاس های چندپایه، می توان پیشنهاداتی از قبیل لزوم وجود دوره های تربیت معلم ویژه ی کلاس های چندپایه و نیز ضرورت بازنگری در تدوین کتب درسی مرتبط با شرایط کلاس های چندپایه در عین انطباق با اهداف برنامه درسی ملی ارائه نمود.
۶.

پیشبینی درگیری تحصیلی و خوشبینی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیت تاریک(ماکیاولیسم، خودشیفته، پسیکوپات)

کلید واژه ها: درگیری تحصیلی خوشبینی تحصیلی ویژگی های شخصیت تاریک دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۱۲
امروزه نقش ویژگی های شخصیت به عنوان یکی از مهم ترین آیتم ها در موفقیت، پیشرفت و افت تحصیلی دانش آموزان به حساب می آید. در همین راستا، هدف از پژوهش حاضر پیش بینی درگیریتحصیلی، خوشبینی تحصیلی، بر اساس ویژگی های شخصیت تاریک (ماکیاولیسم، خودشیفته، جامعه ستیز) در دانش آموزان مقطع متوسطه بود. جامعه ی مورد پژوهش را کلیه دانش آموزان (دختر و پسر) دوره متوسطه دوم (پایه ی دهم، یازده و دوازدهم) منطقه 18 شهر تهران تشکیل می دهند (8244 نفر) که در سال 1402-1401 به تحصیل اشتغال داشتند. بر اساس جدول مورگان، حجم نمونه برابر با 368 نفر (202 دختر، 166پسر) براساس روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شد. سپس پرسشنامه ی درگیری تحصیلی آپلتون و همکاران، خوشبینی تحصیلی دانش آموز (شان- موران، بانکول، میشل و مور) و شخصیت تاریک (جونسون و وبستر) توسط هر آزمودنی تکمیل گشت. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون معناداری ضرایب همبستگی، و رگرسیون گام به گام انجام شد. یافته ها نشان داد که بین درگیری تحصیلی، خوشبینی تحصیلی با ویژگی های شخصیت تاریک همبستگی منفی و معنا داری وجود داشت (به ترتیب 754/0-، 779/0-)، به همین ترتیب نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیت تاریک (ماکیاولیسم، پسیکوپات، خودشیفته) می تواند متغیرهای درگیری، خوشبینی را در سطح 95% پیش بینی کند و جهت رابطه به صورت معکوس می باشد، لذا می توان نتیجه گرفت که ویژگی های شخصیت تاریک (ماکیاولیسسم، پسیکوپات، خودشیفته) روی متغیرهای تحصیلی ذکرشده تأثیرگذار می باشد
۷.

چگونگی اجرای جشنواره نوجوان خوارزمی در شهرستان بجستان: مطالعه موردی

کلید واژه ها: مطالعه موردی جشنواره نوجوان خوارزمی روحیه پژوهشگری مقطع متوسطه اول

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳ تعداد دانلود : ۹
هدف اصلی این پژوهش توصیف چگونگی اجرای جشنواره نوجوان خوارزمی در مدارس متوسطه اول و شناسایی پیامدها و موانع پیش روی این جشنواره از دیدگاه پژوهیده ها است. برای دستیابی به این هدف، با روش مطالعه موردی و با رویکرد کیفی چگونگی اجرا، موانع پیش رو و پیامدهای حاصل از انجام این جشنواره مورد بررسی قرار گرفت. گروه مورد مطالعه 10 معلم مجری جشنواره و 15 دانش آموز مقطع متوسطه اول بود که تجربه شرکت در جشنواره را داشتند. انتخاب افراد مطلع کلیدی براساس نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی صورت پذیرفت. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه ساخت نایافته بود. اطلاعات با استفاده از روش استراوس و کوربین تحلیل شد و جهت کسب اعتبار یافته ها از معیارهای لینکن و گوبا استفاده شد. به منظور باورپذیری از روش های تبادل نظر با همتایان و استفاده از کدگذار ثانوی، برای انتقال پذیری از روش های توصیف جامع و غنی از محیط و پژوهیده ها و مراحل انجام کار و نتایج آن و همچنین انتخاب نمونه های هدفمند و برای قابلیت وابستگی، روشن سازی و مستند سازی تمام مراحل و فرایند پژوهش و کفایت اجماع و در نهایت برای تأئیدپذیری از مستند سازی مراحل انجام کار و تحلیلگر ثانوی استفاده شد. مضمون های مشترک در دو گروه معلمان و دانش آموزان شامل تقویت توانایی های پژوهشی دانش آموزان، موانع انسانی و تجهیزاتی جشنواره نوجوان خوارزمی و ضرورت حمایت همه جانبه بود. نتایج پژوهش نشان داد که اجرای این جشنواره توانمندی در یادگیری پژوهش، تقویت روحیه پژوهشی و تقویت مهارتهای پژوهشی را برای دانش آموزان به دنبال دارد.
۸.

مطالعه تجربه زیسته معلمان، والدین و متخصصان، از چالش های حاکم بر جلسات انجمن اولیا و مربیان و ارائه راهکارها

کلید واژه ها: زیسته انجمن اولیا و مربیان چالش ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۱۲
هدف پژوهش، مطالعه تجارب زیسته معلمان، والدین و متخصصان، پیرامون چالش های حاکم بر جلسات انجمن اولیا و مربیان و ارائه راهکارها است. در این پژوهش از روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شد. مصاحبه شوندگان پژوهش، شامل همه معلمان، والدین و متخصصان شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401 -1402 بودند. برای انتخاب شرکت کنندگان، از نمونه گیری هدفمند و تا حد اشباع استفاده شد و 21نفر معلم، 16 نفر والد و 19 نفر متخصصان انتخاب گردید. داده ها با استفاده از مصاحبه و با سوالات باز و نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. تعیین روایی و پایایی مصاحبه ها، از طریق تکنیک تثلیث یا مثلث سازی، تکنیک کنترل اعضاء، تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی و خودبازبینی محققان صورت گرفت. در مصاحبه با معلمان، اکثریت آنها به وجود چالش ها در جلسات انجمن اولیا و مربیان تاکید و راهکارهایی را برای آن ارائه دادند. والدین نیز برای این جلسات چالش ها و راهکارهایی را برشمردند و در نهایت متخصصان بعد از تبیین دلایل تشکیل یا عدم تشکیل جلسات اولیا و مربیان و مباحث و موضوعات و محتوای لازم جهت ارائه در این جلسات، جهت اجرای مطلوب جلسات به ذکر شیوه ها و ملزوماتی همچون به کارگیری وسائل الکترونیکی، ملزومات بحث و گفتگو در جلسه، آداب شرکت در جلسات و به کارگیری امکانات لازم پرداختند و در پایان برای غلبه بر مشکلات و چالش های موجود، پیشنهاداتی همچون تبیین مسائل برای اولیا، سازوکارهای مناسب زمانی، پرورش انگیزش در اولیا و مربیان، شرایط مناسب در جلسات و تعامل اعضای انجمن با یکدیگر ارائه گردید.
۹.

بررسی نقش واسطه ای سواد اطلاعاتی در تاثیر تکنولوژی نوین آموزشی بر بهسازی منابع انسانی (مطالعه موردی: معلمان تربیت بدنی کرج)

کلید واژه ها: تکنولوژی نوین آموزشی بهسازی منابع انسانی سواد اطلاعاتی کرج

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸ تعداد دانلود : ۶
زمینه و هدف: هدف تحقیق بررسی نقش واسطه ای سواد اطلاعاتی در تاثیر تکنولوژی نوین آموزشی بر بهسازی منابع انسانی(مطالعه موردی: معلمان تربیت بدنی کرج) بود.روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی-تحلیلی به روش میدانی بود. جامعه پژوهش حاضر معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش کرج به تعداد 683 نفر می باشد. حجم نمونه پژوهش حاضر با استفاده از جدول مورگان 246 نفر تعیین شدند. روش نمونه گیری پژوهش فوق به صورت تصادفی طبقه ای بود. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه های تکنولوژی نوین آموزشی(یاووز،2005)، پرسشنامه بهسازی منابع انسانی(ولبا و جانسن،2010) و پرسشنامه سواد اطلاعاتی(سیامک و داورپناه،1385) بود. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه ها به وسیله اساتید تایید و سپس پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه تکنولوژی نوین آموزشی 0.70 پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه بهسازی منابع انسانی 0.81 و پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه سواد اطلاعاتی 0.76 بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. تمامی روند تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزار spss19 و Amose23 انجام گرفت.یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که سواد اطلاعاتی در تاثیر تکنولوژی نوین آموزشی بر بهسازی منابع انسانی نقش میانجی دارد.نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که اگر منابع انسانی از سواد اطلاعاتی کافی برخوردار باشند تکنولوژی نوین آموزشی می تواند فضایی را به وجود بیاورد که محیط آموزشی، مهارت ها، رفتار، نحوه یادگیری و بهسازی منابع انسانی را غنی تر سازد.
۱۰.

مروری بر مفهوم شناسی دلبستگی، سبک های دلبستگی و ماهیت پذیرش اجتماعی

نویسنده:

کلید واژه ها: سبک های دلبستگی دلبستگی ایمن دلبستگی ناایمن پذیرش اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸ تعداد دانلود : ۷
نظریه دلبستگی بر روابط و پیوندها (به ویژه بلندمدت) بین افراد، از جمله روابط بین والدین و فرزند و بین شرکای عاشقانه تمرکز دارد. در دوران اولیه کودکی، این سبک های دلبستگی بر نحوه تعامل کودکان و والدین متمرکز است. در بزرگسالی، از سبک های دلبستگی برای توصیف الگوهای دلبستگی در روابط عاشقانه استفاده می شود. سبک های دلبستگی اولیه ما در دوران کودکی از طریق رابطه نوزاد/مراقب ایجاد می شود. علاوه بر این، بالبی معتقد بود که دلبستگی دارای یک جزء تکاملی است و به بقا کمک می کند. مفهوم سبک های دلبستگی، نظریه و تحقیقات دلبستگی را که در دهه های 1960 و 1970 ظهور کرد، رشد داد. بالبی معتقد بود که چهار ویژگی متمایز برای دلبستگی وجود دارد: حفظ نزدیکی: تمایل به نزدیک بودن به افرادی که به آنها وابسته هستیم. پناهگاه امن: بازگشت به شکل دلبستگی برای راحتی و امنیت در مواجهه با ترس یا تهدید. پایه امنیت: شکل دلبستگی به عنوان یک پایگاه امنیتی عمل می کند که کودک می تواند محیط اطراف را کشف کند. اضطراب جدایی: اضطرابی که در غیاب شکل دلبستگی رخ می دهد. همچنین منظور از پذیرش اجتماعی، درک فرد از جامعه با توجه به خصوصیات سایر افراد است. پذیرش اجتماعی شامل پذیرش تکثر با دیگران، اعتماد به خوب بودن ذاتی دیگران و نگاه مثبت به ماهیت انسانها است که همگی آنها باعث میشوند فرد درکنار سایر اعضای جامعه انسانی، احساس راحتی کند. در این پژوهش، به مروری بر مفهوم شناسی دلبستگی، سبک های دلبستگی و ماهیت پذیرش اجتماعی خواهیم پرداخت.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷