آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

زمینه و هدف: خودکارآمدی تحصیلی مجموعه ای از باورهای فردی در مورد شایستگی تحصیلی، پشتکار و انگیزه است که نشان دهنده اعتماد فرد به توانایی خود برای انجام تکالیف تحصیلی است. خودکارآمدی تحصیلی می تواند تأثیر بسزایی در موفقیت تحصیلی دانشجویان و پیشرفت نظام آموزشی داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی وضعیت خودکارآمدی تحصیلی با تکنیک مطلوبیت تحصیلی انجام شده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل در دانشگاه علوم و فنون مازندران در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (بر اساس مقطع)،) به تعداد ۳۳۵ نفر انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی تحصیلی استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کولموگروف – اسمیرنوف، یومن ویتنی و ویلکاکسون به کمک نرم افزار SPSS21 استفاده شده است.یافته ها: یافته ها نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان در وضعیت نسبتاً مطلوب می باشد. همچنین بین خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان با متغیرهای جنسیت، سن، مقطع تحصیلی تفاوت معناداری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد. اما بین خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان با متغیر ترم تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. یافته های این پژوهش نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان در وضعیت نسبتاً مطلوب می باشد.نتیجه گیری : مدیران و برنامه ریزان دانشگاه علوم و فنون مازندران بایستی تشکیل کارگاه ها و دوره های آموزشی، ایجاد محیطی حمایت گرانه، توجه به کارهای جمعی، گروهی و تیمی بین دانشجویان، تورهای علمی و تفریحی جهت تقویت خود کارآمدی دانشجویان را مورد توجه قرار دهند.

Investigating and evaluating the state of academic self-efficacy with the desirability technique (a case study of Mazandaran University of Science and Technology)

Background and purpose: academic self-efficacy is a set of individual beliefs about academic competence. perseverance and motivation. which shows the individual's confidence in his ability to complete academic assignments. Academic self-efficacy can have a significant impact on the academic success of students and the progress of the educational system. The current research was conducted with the aim of investigating and evaluating the state of academic self-efficacy with the academic desirability technique.Research method: The current research was descriptive-survey. The statistical population includes all students working in Mazandaran University of Science and Technology in the first semester of the academic year 1402-1401. who were selected by stratified random sampling method in the number of 335 people. In order to collect data. a standard educational self-efficacy questionnaire was used. To analyze the data. Kolmogorov-Smirnov. Yeoman-Whitney and Wilcoxon tests were used with the help of SPSS21 software.Results: showed that the academic self-efficacy of students is relatively favorable. Also. there is a significant difference between the academic self-efficacy of students with the variables of gender. age. educational level at the 95% confidence level. However. there is no significant difference between students' academic self-efficacy and academic semester variable. The findings of this research showed that the academic self-efficacy of students is relatively favorable.Conclusion: Managers and planners of Mazandaran University of Science and Technology should consider organizing workshops and training courses. creating a supportive environment. paying attention to collective. group and team work among students. scientific and recreational tours to strengthen students' self-efficacy

تبلیغات