مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی دوره 12 بهار 1399 شماره 1 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارائه الگویی از علل و پیامدهای تنفر از برند کالاهای ایرانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تنفر از برند فریب کاری آمیخته بازاریابی تبلیغ های دهان به دهان منفی تحلیل تم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 596 تعداد دانلود : 721
هدف: تنفر از برند مفهومی است که از سویی جدید و کمتر آشنا بوده و از سوی دیگر بسیار بااهمیت و ضروری است. در ادبیات برندینگ به احساس های مثبت همچون عشق به برند بسیار پرداخته شده و احساس های منفی مصرف کننده به برند کمتر بررسی شده است. هدف از این پژوهش، ارائه الگویی از علل و پیامدهای تنفر از برند کالاهای ایرانی است. روش: این پژوهش کیفی، از لحاظ هدف بنیادین است و بر حسب روش گردآوری داده ها میدانی محسوب می شود. جامعه هدف پژوهش مصرف کنندگان کالاهای ایرانی در شهر تهران هستند. روش نمونه گیری غیراحتمالی، قضاوتی و گلوله برفی و تعداد حجم نمونه با توجه به اشباع نظری داده ها 17 نفر بوده است. برای جمع آوری داده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل تم در نرم افزار NVivo10 انجام گرفت. یافته ها: مطابق با نتایج پژوهش، دو دسته از تم های اصلی کشف شدند که شامل عوامل تأثیرگذار بر تنفر از برند (فریب کاری آمیخته بازاریابی، قصور آمیخته بازاریابی و مسئولیت ناپذیری اجتماعی) و پیامدهای حاصل از تنفر از برند (تبلیغ های دهان به دهان منفی، حمایت از رقیب و قطع رابطه با برند) بودند. نتیجه گیری: یافته های پژوهش می تواند برای تولیدکنندگان کالاهای ایرانی نتایج حائز اهمیتی داشته باشد. رعایت اصول اخلاقی کسب وکار در زمینه آمیخته بازاریابی و مسئولیت پذیری اجتماعی، از بروز پیامدهایی نظیر تبلیغ های منفی علیه برند و قطع رابطه با برند ممانعت می کند.
۲.

داستان برند رشت بر اساس سرمایه های نمادین منتشرشده در رسانه ها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: داستان برند برند شهر رسانه تئوری هم گرایی نمادین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 716 تعداد دانلود : 198
هدف: شهر رشت در کنار جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی، یکی از ده شهر خلاق گسترونومی در شبکه شهرهای خلاق یونسکو انتخاب شده است. از این رو، برای بالا بردن تصویر ذهنی برند شهر و کسب منافع اقتصادی و اجتماعی نشئت گرفته از آن موقعیت مطلوبی دارد. طراحی داستان برند رشت بر اساس واقعیت های نمادین منتشرشده از جذابیت های رشت در رسانه ها هدف این پژوهش است. روش: بر اساس روش تجزیه و تحلیل مضمون فانتزی (تخیلی)، ابعاد نمادین انتشاریافته از شهر رشت در رسانه های شخصی، اکتسابی و اشتراک گذاری استخراج شدند. یافته ها: در نتیجه بررسی هم گرایی محتوای متن های منتشرشده در رسانه ها، هفت مضمون فانتزی به عنوان واقعیت های نمادین شهر رشت شناسایی شدند که عبارت اند از رقص طبیعت در سفره بهشتی رشت، موزه فرهنگی خوراک، شکم گردی ماجراجویانه به سبک رشت، طعم و رنگ فرهنگ عامه گیلان در بزرگ ترین بازار روز دنیا، سوغات و یادگاری ها، سفیران فرهنگی شهر رشت، معماری جهان و زمان و سرزمین بزرگان. با بهره گیری از واقعیت های نمادین، داستان پیشنهادی برند رشت طراحی شد. نتیجه گیری: برندهای موفق شهر باید قادر به برانگیختن عموم بوده و احساس و تداعی خوب ایجاد کنند. برند شهر باید توصیف کننده تصویر شهر، محرک احساس ها و خیال پردازی انسان مبتنی بر ارزش ها و باورها باشد. در نتیجه محتواهای موجود در رسانه ها از واقعیت های نمادین شهر باید به گونه ای برنامه ریزی شوند که مخاطب را تحت تأثیر قرار دهند.
۳.

عوامل تعیین کننده آستانه تخفیف قیمت: رهیافت فراترکیب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آستانه تخفیف قیمت فروشگاهی فراترکیب قیمت گذاری تصمیم گیری خرید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 867 تعداد دانلود : 991
هدف: قیمت کالا یکی از عوامل بسیار مهم در تصمیم گیری خریداران است و تخفیف قیمتی نیز از جمله عواملی به شمار می رود که بر انتخاب کالای مصرف کننده تأثیر می گذارد. آستانه تخفیف، حداقل ارزش هر تخفیف قیمتی است که باعث می شود مصرف کننده نیت خرید خود را تغییر دهد. به بیان دیگر، به درصد یا مقدار یا سطحی که مصرف کننده به تخفیف واکنش نشان می دهد، آستانه تخفیف می گویند. هدف این پژوهش شناسایی عوامل اثرگذار بر آستانه تخفیف قیمت فروشگاهی است. روش: این پژوهش از طریق تحلیل فراترکیب اجرا شده است. بدین منظور، پس از تحلیل کسپ (CASP)، در نهایت، 24 پژوهش که به طور مستقیم به بررسی موضوع آستانه تخفیف پرداخته بودند، انتخاب و برای کدگذاری وارد نرم افزار مکس کیودا شدند. گفتنی است که تحلیل پژوهش ها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا انجام گرفته است. یافته ها: در تحلیل پژوهش های انتخاب شده، از بین کدهایی که شناسایی شدند، کدهای مربوط به برند با 16 ارجاع، درصد تخفیف با 12 ارجاع، نوع کالا با 9 ارجاع، تکرار تخفیف با 5 ارجاع و قیمت مرجع با 4 ارجاع، به ترتیب از نظر تعداد ارجاع در ابیات پژوهشی، اهمیت بیشتری دارند. در این پژوهش، کدها در قالب 23 مفهوم یا تم و مفاهیم در قالب 13مقوله دسته بندی شدند. نتیجه گیری: در این پژوهش برای نخستین بار عوامل مؤثر بر آستانه تخفیف قیمت فروشگاهی به روش فراترکیب تحت بررسی قرار گرفت. بر اساس پژوهش های بررسی شده، برند کالا، درصد تخفیف، نوع کالا، تکرار تخفیف و قیمت مرجع، ابعادی بودند که در قیاس با عوامل دیگر، تأثیر (ارجاع) بیشتری داشتند. در پایان، هم راستا با نتایج به دست آمده، پیشنهادهایی برای طرح ریزی راهبردهای تخفیف قیمتی فروشگاهی ارائه شده است.
۴.

استخراج عوامل مؤثر بر فرایند شکل گیری حاکمیت شرکتی در اتحادهای استراتژیک از نوع سرمایه گذاری مشترک بین المللی با استفاده از روش مرور نظام مند(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حاکمیت شرکتی اتحاد استراتژیک سرمایه گذاری مشترک بین المللی الگوی شکل گیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 912 تعداد دانلود : 591
هدف: راهبرد تشکیل سرمایه گذاری مشترک بین المللی، یکی از انواع اتحادهای استراتژیک اصلی است که با وجود پیچیدگی های زیاد، به واسطه مزایای متعدد، بارها از آن استفاده شده است. حاکمیت شرکتی نیز از جمله عواملی است که به موفقیت این استراتژی منجر می شود. با وجود این اهمیت، تاکنون در موضوع نحوه شکل گیری حاکمیت شرکتی در سرمایه گذاری های مشترک بین المللی، پژوهش جامعی صورت نگرفته و معمولاً فرض بر این بوده است که مؤلفه های حاکمیت شرکتی در حالت عام را می توان به مفهوم سرمایه گذاری های مشترک بین المللی تسری داد؛ اما نظر به پیچیدگی این مفهوم، تعمیم ابعاد مختلف حاکمیت شرکتی در حالت عام به سرمایه گذاری های مشترک بین المللی کار درستی نیست. به همین دلیل، این مقاله سعی دارد تا به شناسایی عوامل مؤثر بر شکل گیری حاکمیت شرکتی در تشکل های یاد شده بپردازد و مراحل متناظر آن را ارائه کند. روش: برای دستیابی به این هدف، با استفاده از روش مرور نظام مند، در مجموع 400 پژوهش طی یک سال، استخراج و از میان آنها 60 مقاله و پژوهش به شکل عمیق بررسی شد. یافته ها: شناسایی عوامل مؤثر بر شکل گیری حاکمیت شرکتی در سرمایه گذاری های مشترک بین المللی که متشکل از مشخصات والدین، ارتباطات میان شرکا، موضوع های کلان و انتظارها و برداشت های والدین است، همراه با 19 زیرمقوله و 75 کد (عامل) زیرمجموعه، از جمله یافته های اصلی این مقاله بودند. نتیجه گیری: از آنجا که در پژوهش حاضر، تعداد زیادی از عوامل به شکل گیری الگوی حاکمیت شرکتی در سرمایه گذاری های مشترک بین المللی منجر شد، نگاه به این موضوع ژرف نگری خاصی را می طلبد و نمی توان آن را همانند پدیده ای ساده نگریست. به بیان دیگر، این موضوع از چندبُعدی و پیچیده بودن مفهوم شکل گیری حاکمیت شرکتی در سرمایه گذاری های مشترک بین المللی حکایت دارد و می توان از ابعاد مختلفی به این مفهوم پیچیده نگریست.
۵.

استفاده از کار عاطفی برای افزایش عملکرد فروش؛ نقش ادراک از حمایت سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کار عاطفی عملکرد فروش ادراک از حمایت سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 833 تعداد دانلود : 57
هدف: کار عاطفی به معنای توجه به نقش عواطف و احساس ها در انجام کار است. این پژوهش سعی دارد که نقش مدیریت عواطف، احساس ها و ادراک کارکنان را در عملکرد فروش بررسی کند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کار عاطفی بر عملکرد فروش نمایندگی های بیمه انجام شده که در این رابطه به نقش ادراک از حمایت سازمانی نیز توجه شده است. روش: این پژوهش به لحاظ روش، پژوهشی توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است که داده های آن به روش پیمایشی و با استفاده از پرسش نامه جمع آوری شده است. جامعه آماری پژوهش شامل نمایندگی های شرکت بیمه البرز در تهران است که نمونه ای تصادفی از آنها انتخاب شد. تجزیه وتحلیل داده ها بر اساس روش مدل یابی معادل های ساختاری انجام شد و فرضیه ها و مدل پژوهش آزمایش شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که کار عاطفی و ابعاد چهارگانه آن بر عملکرد فروش نمایندگی های بیمه تأثیر مثبت و معناداری دارند. نقش تعدیل کنندگی حمایت سازمانی ادراک شده در رابطه بین کار عاطفی و عملکرد فروش تأیید نشد. نتیجه گیری: از میان ابعاد کار عاطفی، بعد نمایش خودکار عواطف بیشتر از سایر ابعاد بر عملکرد فروش تأثیرگذار است. انتظار می رود با بهبود ادراک کارکنان از حمایت سازمانی، استفاده از کار عاطفی بر افزایش عملکرد فروش کارکنان تأثیر بیشتری داشته باشد.
۶.

طراحی نقشه سفر برنامه ریزی شده مشتریان خدمات مبتنی بر موبایل (نمونه پژوهی: بانک ملت)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت تجربه مشتری نقشه سفر مشتری سفر برنامه ریزی شده همراه بانک بانک ملت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 959 تعداد دانلود : 558
هدف: نقشه سفر مشتری، یکی از رویکردهای جدید در بررسی تجربه مشتریان از خدمات ارائه شده است که در دهه گذشته توجه بسیاری از پژوهشگران و مدیران اجرایی را به خود جلب کرده است. با توجه به اهمیت موضوعی نقشه برداری سفر مشتری، برای بررسی جامع تجربه مشتریان (قبل، حین و بعد از خرید) دو دیدگاه وجود دارد که در این پژوهش به منظور ایجاد بستر دانشی در حوزه تجربه مشتری در سازمان ارائه دهنده خدمت، الگویی با هدف شناسایی نقاط تماس و تجربه مشتریان و ترسیم آنها در قالب نقشه سفر برنامه ریزی شده مشتری، به عنوان نقشه هدفی که مشتری آن را طی خواهد کرد، ارائه شده است. روش: در رویکرد کیفی این پژوهش که از نوع مطالعه چندموردی است، از روش خرید نامحسوس، مصاحبه با خبرگان و اسناد مرتبط برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. یافته ها: نتایج تحلیل در قالب نقشه سفر برنامه ریزی شده همراه بانک و همراه پلاس ملت، پس از شناسایی نقاط درد و تماس در مراحل مختلف سفر مشتری نظیر تجربه قبلی، آگاهی و اطلاع رسانی، جست وجو، ترغیب، اقدام، به کارگیری خدمت و بعد از خدمت (بارخورد و ارزیابی، تسهیم تجربه و حمایت)، در قالب سه نوع تجربه کلی شامل تجربه خدمات (تجربه تراکنشی مالی، تعاملی غیرمالی، کیف پول و سپان)، تجربه فنی و تجربه بصری دسته بندی و ترسیم شد. نتیجه گیری: نقشه سفر برنامه ریزی به مشتری کمک کرد تا شرکت ارائه دهنده خدمت بتواند با شناسایی نقاط درد خدمت طراحی شده، در قالب مسیرهای اصلی استخراج شده، با تمرکز بر نقاط تماس برای بهبود سیستم فعلی، چه در مراحل قبل از خدمت رسانی به مشتری، چه در مراحل حین خدمت (بهبود خدمات ارائه شده) و چه در بهبود فرایندهای درگیرسازی مشتری و برند در بعد از درگیرشدن مشتری با سیستم، برنامه ریزی واحدی داشته باشد.
۷.

طراحی و تحلیل الگوی تعیین سبک زندگی سازمان ها (نمونه پژوهی : شرکت های تولیدی لوله و اتصالات پلیمری استان اصفهان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سبک زندگی سبک زندگی سازمان صنعت پلیمری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 371 تعداد دانلود : 302
هدف: شناسایی سبک زندگی سازمان می تواند در پیش بینی و تبیین علل رفتارها و انتخاب های سازمان مؤثر واقع شود. از این رو، هدف این پژوهش طراحی مدل و چارچوبی برای شناسایی گونه های مختلف سبک زندگی سازمان است. روش: پژوهش حاضر از دیدگاه هدف توسعه ای و از نظر روش توصیفی پیمایشی است که در سه مرحله انجام گرفته است. جامعه پژوهش در مرحله نخست برای شناسایی متغیرهای سبک زندگی سازمان، خبرگان مدیریت در استان اصفهان بودند که یک نمونه 15نفره به روش مبتنی بر هدف از آنها انتخاب شدند، در مرحله دوم برای کشف ابعاد پنهان سبک زندگی سازمان یک نمونه 300نفره از جامعه مدیران صنعتی و بازرگانی استان اصفهان به روش تصادفی و در مرحله سوم نیز برای تعیین سبک زندگی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلیمری استان اصفهان کل جامعه 47 واحدی این شرکت ها انتخاب شدند. از شاخص نسبت روایی محتوا، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل خوشه بندی کی مینز، برای تجزیه و تحلیل داده ها به ترتیب در سه مرحله استفاده شد. از پرسش نامه به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات در هر سه مرحله استفاده شد که روایی آن با استفاده از روش شاخص نسبت روایی محتوا و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ تأیید شد. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که شش عاملِ تعامل سازمان با انسان، محیط، تکنولوژی، روندهای آینده، پول و سرمایه، صنعت و بازار مؤلفه های تعیین سبک زندگی سازمان هستند. نتیجه گیری: تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلیمری استان اصفهان دارای شش سبک زندگی بلاتکلیف،کارآفرینانه، خودنما، واسطه گری، پیش گامانه و رقابت جو هستند که هر یک ویژگی های متفاوتی دارد.
۸.

ارزش های فرهنگی سطح فردی: بررسی سبک های تصمیم گیری بین مشتریان جمع گرا و فردگرا (نمونه پژوهی: مشتریان تایرهای رادیال سواری تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش های فرهنگی سطح فردی جمع گرایی/ فردگرایی سبک های تصمیم گیری خرید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 905 تعداد دانلود : 114
هدف: مصرف کنندگان تایر خودرو، هم از جنبه گروه محصول های مختلف تایر و هم از لحاظ ارزش های فرهنگی در سطح فردی، به دسته های متفاوتی بخش بندی می شوند. یکی از ابعاد فرهنگی تأثیرگذار در تصمیم گیری خرید، بُعد فرهنگی جمع گرایی فردگرایی است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی سبک های تصمیم گیری خرید بین مشتریان تایرهای رادیال سواری در شهر تهران با توجه به میزان گرایش مشتریان به ارزش های فرهنگی جمع گرایی فردگرایی در سطح فردی اجرا شده است. روش: برای دستیابی به هدف پژوهش، از مدل سبک های تصمیم گیری خرید مصرف کننده اسپرولز و کندال (1986) و مقیاس ارزش های فرهنگی سطح فردی یوو، دونثو و لنارتویز (2011) استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان تایرهای رادیال سواری شهر تهران بودند. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 385 نفر محاسبه شد؛ اما برای اطمینان، 420 پرسش نامه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده بین افراد توزیع و 388 پرسش نامه جمع آوری شد.  یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ارزش های فرهنگی بر رفتار مصرف کننده تأثیرگذار است و در بین ابعاد تأثیرگذار در تصمیم گیری برای خرید، بُعد فرهنگ از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پس از تجزیه وتحلیل داده ها، از بین هشت سبک تصمیم گیری اسپرولز و کندال، هفت سبک تصمیم گیری شناسایی و تأیید شد. نتیجه گیری: در بررسی سبک های تصمیم گیری خرید در بین افراد فردگرا و جمع گرا مشخص شد که در سبک های «سردرگمی مصرف کننده به واسطه انتخاب های فراوان»، «عادت گرایی و وفاداری به یک برند» و «حساسیت به برند کالا»، بین افراد فردگرا و جمع گرا تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، برای هر دو گروه مشتری جمع گرا و فردگرا، سبک تصمیم گیری «حساس بودن به کیفیت» در اولویت بود. 
۹.

بررسی تأثیر ظرفیت انعطاف پذیری و یادگیری سازمانی بر عملکرد بازاریابی: بررسی آثار میانجی نوآوری محصول و تعدیلگر آشفتگی محیطی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ظرفیت انعطاف پذیری سازمانی یادگیری سازمانی نوآوری محصول عملکرد بازاریابی آشفتگی محیطی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 746 تعداد دانلود : 893
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهایی برای افزایش عملکرد بازاریابی از طریق ایجاد نوآوری در محصول اجرا شده است. بدین منظور به بررسی تأثیر ظرفیت انعطاف پذیری و یادگیری سازمانی و نوآوری محصول بر عملکرد بازاریابی می پردازد. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل 236 شرکت تولیدی و صادراتی دارو و نمونه آماری شامل 146 شرکت است. برای آزمون فرضیه های آماری، از روش حداقل مربعات جزئی و از نرم افزار SMART-PLS استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاصل، حاکی از اثرهای مثبت و معنادار ظرفیت انعطاف پذیری سازمانی و یادگیری سازمانی با متغیر میانجی نوآوری محصول بر عملکرد بازاریابی این شرکت هاست. طبق بررسی های انجام شده، تأثیر تعدیلی آشفتگی محیطی بر اثر ظرفیت انعطاف پذیری سازمانی و یادگیری سازمانی بر نوآوری محصول تأیید نشد. نتیجه گیری: ایجاد انعطاف در فرایندها و تصمیم گیری های سازمانی در راستای پاسخ سریع به تغییرهای گسسته محیطی امری ضروری است. سازمان ها به منظور افزایش توانمندی برای رویارویی با محیط متلاطم و پیچیده، به استفاده از پارادایم های نوین و ایجاد ظرفیت یادگیری نیاز دارند. بر این اساس، شرکت ها قادر خواهند بود برای پاسخ به خواسته های دائم در حال تغییر مشتریان، به ایجاد نوآوری پیوسته در محصول بپردازند و از این طریق، افزایش عملکرد و جایگاه رقابتی سازمان را رقم بزنند.
۱۰.

شناسایی مدل های ذهنی مدیران شرکت های صنایع غذایی از موانع توسعه صادرات (نمونه کاوی: مدیران شرکت های لبنی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدل ذهنی موانع صادرات توسعه صادرات تحلیل تم بازاریابی بین المللی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 952 تعداد دانلود : 294
هدف: علی رغم تأثیر شایان توجه مدل های ذهنی روی تصمیم گیری مدیران، فقط تعداد انگشت شماری از پژوهش های بازاریابی مدل ذهنی مدیران این حوزه را بررسی کرده و تعداد به مراتب کمتری به تأیید اهمیت این پدیده پرداخته اند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مدل های ذهنی مدیران شرکت های لبنی در رابطه با موانع شروع یا گسترش صادرات است. روش: این پژوهش بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و بر اساس گردآوری اطلاعات توصیفی است. مدیران ارشد در حوزه بازرگانی، فروش و صادرات شرکت های فعال در صنعت لبنی، جامعه آماری پژوهش را تشکیل داده اند و برای جمع آوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختاریافته مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی و فنون فرافکنی استفاده شده است.با استفاده از روش نمونه گیری نظری، مصاحبه با مدیران ارشد دوازده شرکت لبنی تا حد اشباع ادامه پیدا کرد. برای اطمینان از روایی و پایایی داده ها از روش بازنگری توسط شرکت کنندگان و روش چندجانبه نگری از طریق مصاحبه با گروه های متفاوت مشارکت کنندگان استفاده شد و برای تحلیل داده ها از تحلیل تم و نرم افزار10Maxqdaاستفاده شده است. یافته ها: شش مدل ذهنی شناسایی شده در این پژوهش عبارت اند از: مدل ذهنی بازارگرا، حاکمیت گرا، منبع گرا، سودگرا، زیرساخت گرا و نهادگرا. بر اساس نتایج، مدل های ذهنی بازارگرا، حاکمیت گرا و منبع گرا برجسته ترین مدل های ذهنی در این پژوهش هستند. نتیجه گیری: نداشتن مزیت رقابتی و جایگاه ضعیف بازاریابی در شرکت های ایرانی، از موانع مهم توسعه صادرات محصول های لبنی در بازارهای فرامنطقه ای است. از دیدگاه مشارکت کنندگان پژوهش، دولت از طریق وضع قوانین روشن و ثابت، تأمین منابع مالی مستقیم و غیرمستقیم، وضع معافیت های گمرکی و مالیاتی و اعطای جایزه صادراتی، می تواند بستر مناسبی برای توسعه صادرات شرکت های ایرانی فراهم آورد و بسیاری از موانع مطرح شده در مدل های ذهنی شش گانه را رفع کند.
۱۱.

ارائه مقیاسی برای سنجش تجربه راحتی خرید در مراکز خرید و مال ها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: امکان های رفاهی تطابق نیاز خانواده جذابیت محیط داخلی مدگرایی نیازهای لذت جویانه راحتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 129 تعداد دانلود : 179
هدف: هدف اصلی این پژوهش، توسعه مقیاس و شناسایی مؤلفه های سنجش «تجربه راحتی خرید» در مراکز خرید و مال های تهران با بررسی کیفی و کمی است. روش: این پژوهش از نوع اکتشافی کاربردی است که در آن از روش توسعه مقیاس استفاده شده است. برای بررسی اعتبار روایی و پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ و ضریب دلون گلدیستین و همچنین ارزش ویژه استفاده شده است. یافته ها: در این پژوهش بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی تعداد پنج مؤلفه شناسایی شد که بالاترین ضریب به جذابیت محیط داخلی اختصاص داده شده است. نتیجه گیری: با در نظر گرفتن تمرکز بر جذابیت های محیط داخلی، تمرکز بر امکان های رفاهی و تفریحی مطابق با گروه های سنی مختلف، توجه به نیازهای لذت جویانه اقشار مختلف مشتریان، تأمین نیازها و خواسته های روز مشتریان از نظر امکان های محیطی، محصول ها و خدمات و تمرکز بر تطابق محیط و محصول ها و خدمات با نیازهای خانواده، به مدیران بازاریابی مراکز خرید در تهران در رابطه با پیاده سازی مؤلفه ها پیشنهادهایی می شود.
۱۲.

عوامل مؤثر بر طبقه بندی محصول جدید (نمونه پژوهی: ماست نوشیدنی لاکتیویا)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مرتبط بودن برند طبقه بندی طبقه بندی محصول جدید ماست نوشیدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 712 تعداد دانلود : 413
هدف: تعریف و مدیریت طبقه محصول جدید، مسئله ای جدید برای برندها و استراتژیست های بازاریابی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عواملی است که در طبقه بندی محصول جدید در کانون توجه مشتری قرار دارند. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و از نظر روش گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش های کیفی قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه شهروندان دو شهر ساری و تهران بودند که در معرض تبلیغات ماست نوشیدنی لاکتیویا قرار داشته یا آن را مصرف کرده اند. از بین این افراد 39 نمونه به روش غیراحتمالی هدفمند، انتخاب شد و با استفاده از الگوی تحلیل تم برای تجزیه و تحلیل داده ها، نشانه ها و منبع آنها که مصرف کنندگان برای انتساب طبقه محصول استفاده کردند، شناسایی شدند. یافته ها: در مجموع 13 طبقه محصول و 9 نشانه به دست آمد. یافته ها نشان می دهد که در فرایند طبقه بندی محصول جدید، تجربه مشتریان از مصرف محصولات مشابه، پیام تبلیغاتی و اظهار نظر نزدیکان درباره محصول، در کانون توجه قرار می گیرند و همچنین منحصربه فرد بودن آمیخته محصول، از اهمیت بسزایی برخوردار است. نتیجه گیری: اهمیت بالای خواص و ویژگی های محصول جدید، رابطه مستقیم انتساب محصول در طبقه مرتبط با نام خود و تناسب ادراک شده میان شکل نام محصول جدید، جدید بودن شکل محصول، ابتکار در نحوه مصرف محصول جدید، نام جدید، شکل و رنگ بسته بندی جدید و درج نکردن برند والد روی بسته بندی برای کمک به مشتری به منظور انتساب محصول به طبقه جدید از مهم ترین نتایجی هستند که پژوهش حاضر به آنها دست یافته است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸