آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

درک پیشینه مدل کنونی سفر، یک موضوع کلیدی در توسعه کارآمد برنامه ریزی حمل ونقل شهری می باشد چراکه شناخت شیوه و عوامل انتخاب سفر به دلیل تسهیل در تغییر رفتار حائز اهمیت است. در اکثر موارد واقعیت های حمل ونقل با رهیافت های رفتاری نسبت به مدل های منطقی بهتر تبیین می شوند. هدف این مقاله تجزیه وتحلیل تأثیر عوامل مختلف در انتخاب شیوه سفر کاربران وسایط نقلیه شخصی و عمومی می باشد. بر این اساس مدل مفهومی عادت های سفر با ترکیب محدودیت های انتخاب رفتار ادراکی و نگرش برنامه ریزی شده طراحی شده است. روش شناسی مقاله با توجه به هدف از نوع تحقیقات کاربردی _ توسعه ای و ازنظر ماهیت و روش از نوع توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. جمع آوری داده ها در قالب پرسشنامه و اخذ نظرات در حوزه جابجایی عمومی در سطح شهر تبریز صورت گرفت. برآورد نمونه ها با استفاده از فرمول کوکران برابر با 1100 نفر برای 166 ناحیه ترافیکی تبریز تعیین گردید. نتایج حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری الگوی سفر نشان دهنده واریانس بیش از ۱۷ درصدی در کاربران وسایط نقلیه خصوصی و واریانس بیش از ۱۴ درصدی در کاربران حمل ونقل عمومی بود. سایر مؤلفه ها از آن جمله محدودیت های نگرشی و انتخابی دارای اهمیت چندانی نبودند. برخلاف نتایج مدل سازی معادلات ساختاری، باورهای نگرشی امکان پیش بینی را فراهم می سازند. بر همین اساس با انجام رگرسیون لجستیک دوحالته، تمایل مسافران در استفاده از حمل ونقل عمومی موردبررسی قرار گرفت که حاکی از تأثیر منفی قابل توجه و چشمگیر عادات رانندگی بر احتمال انتخاب حمل ونقل عمومی است. بر اساس یافته های این تحقیق پیشنهادهای راهبردی باهدف شکستن عادت های ناپایدار رانندگی و تشکیل عادت های جدید پایدار ارائه شده است.

Modeling the Perspectives of Changing the Behavioral Habits of Personal Vehicles Users in the Using Public Transportation (Case Study: Tabriz Metropolis)

To understand the background of current travel model is a key issue in the efficient development of urban transport planning, because identifying the mode and factors of travel choice is important to facilitate behavior change. In most cases, the realities of transportation on behavioral approaches are explained better than the logic models. The objective of this paper is to analyze the impact of various factors on the choice of the way of travel for users of personal and public transport. Therefore, conceptual model of travel habits was designed by combining the constraints on the choice of perceptual behavior and planned attitude. Based on the objective, the methodology of this study is of the type of applied-developmental research and also descriptive, analytical and survey method in terms of objective and also, nature and method, respectively. Data were collected through questionnaires and obtaining public comments according to the general displacement in Tabriz city. The sample was estimated using Cochran formula for 1,100 people in 166 traffic area of Tabriz. The results of the Structural equation modeling of travel pattern represent a variance more than 17 percent in private vehicle users and more than 14 percent in public transport users. Other factors such as attitudinal and choice constraints were not so important. Unlike the results of structural equation modeling, attitudinal believes provide possibility of prediction. Accordingly, through binary logistic regression, the willingness of travellers in using public transport was studied, suggesting a significant negative effect of travel habits on the probability of choosing public transportation. Based on the findings of this study, strategic suggestions have been presented aimed at breaking unsustainable driving habits and forming new sustainable habits.

تبلیغات