مقایسه زبانی، ادبی و اجتماعی قطعه «والی گدا» از انوری با قطعه «اشک یتیم» از پروین اعتصامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پروین اعتصامی از شاعران معاصر است اما شیوه شعر گفتن او به سبک شاعران بازگشت ادبی است. او در اشعارش به آثار بعضی شاعران سبک خراسانی چون ناصرخسرو و انوری و برخی شاعران سبک عراقی چون سعدی بسیار توجه می کند و چون شاعران دوره بازگشت، با الگوبرداری از اشعار شاعران کلاسیک، می کوشد آثاری با همان حال و هوا و محتوا بیافریند. برای نمونه او قطعه «اشک یتیم» را با الگوبرداری از قطعه «والی گدا»ی انوری سروده است. در این پژوهش این دو قطعه را به روش مطالعه، تحلیل متن و توصیف محتوا، از نظر زبانی، ادبی و اجتماعی بررسی و مقایسه کرده ایم. بررسی و مقایسه زبانی، ادبی و اجتماعی این دو قطعه، نشان می دهد که اگرچه پروین در سرودن این قطعه، از انوری الگو گرفته است اما به سبب تصویرپردازی قوی تر، زبان روان تر و پایان بندی منسجم تر، توانسته است اثری تأثیرگذارتر بیافریند. این مقایسه همچنین نشان می دهد که زبان انوری در بیان پند و اندرز در این قطعه بسیار محکم تر، رساتر و تأثیرگذارتر از زبان پروین است. همچنین مواردی از تأثیرگذاری شرایط زندگی شاعر و حوادث سیاسی و اجتماعی دوران معاصر را در شعر پروین اعتصامی می توان دید. در شعر انوری تک گویی بر گفتگو چیرگی دارد در حالی که در شعر پروین چندصدایی و گفتگو را مشاهده می کنیم. همچنین می بینیم که انوری در والی گدا واعظی پیروز است و پروین در اشک یتیم، مبارزی شکست خورده که در پایان کارش، حقانیت کار خود را به چالش می کشد.Social, Literary, and Linguistic Comparison of Anvari’s ‘The Penurious Governor’ and Parvin E’tesami’s ‘The Orphan’s Tear’
Parvin E’tesami is a contemporary poet, but she writes in the style of the poets of return to literary classicism. In her poetry, E’tesami directs her attention not only to Khorasani style poets such as Nasir Khusraw and Anvari but also to Iraqi style poets like Saadi. By adopting the classical poets as their role models, the poets of return to literary classicism seek to create literary works with the same ambience and content. For instance, E’tesami composed her ‘The Orphan’s Tear’ by imitating Anvari’s ‘ The Penurious Governor.’ By employing textual analysis, close reading, and descriptive content analysis, the current study aims to compare The Orphan’s Tear’ with Anvari’s ‘ The Penurious Governor’ based on social, literary, and linguistic criteria . According to the study’s findings, though E’tesami copies Anvari’s poem, her poetry is more effective than Anvari’s poem in terms of its more powerful imagery, flowing language, and coherent ending. The study also indicates that Anvari’s poem is more effective, eloquent, and vigorous in terms of presenting morality compared with that of E’tesami. Moreover, the impact of the poet’s lifetime socio-political events in some cases is visible in E’tesami’s poem. In Anvari’s poem, the soliloquy overwhelms the dialogue, while in that of E’tesami, the dialogue and polyphony are evident. In his poem, Anvari is a victorious preacher, while E’tesami in his poem is the defeated fighter, challenging the accuracy of her act.







