کارکرد اسطوره و حماسه در لایه بلاغی غزل های آیینی نصرالله مردانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
سبک شناسی لایه ای یکی از شیوه های مدرن سبک شناسی است که می کوشد پیوندی میان سبک اثر و محتوای آن برقرارکند. در سبک شناسی لایه ای، متن در پنج لایه آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ایدئولوژیک مورد واکاوی قرار می گیرد و با بررسی این پنج لایه، منتقد ادبی درمی یابد که اثر یک نویسنده در به کارگیری کدام یک از این سطوح برجسته تر است. هدف مقاله حاضر آن است که با بررسی غزل نصرالله مردانی به عنوان نماینده بارز غزل آیینی معاصر، نشان دهد وی تا چه اندازه در به کارگیری اسطوره و حماسه در لایه بلاغی غزل خود موفق بوده است و در کدام بخش از عناصر بلاغی، این کاربردها بیشتر به چشم می خورد. مساله بنیادی در این پژوهش که به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام می شود این است که کاربرد عناصر اسطوره ای و حماسی در غزل نصرالله مردانی تا چه اندازه بیانگر سبک شخصی شاعر از نظر ادبی است. در بررسی غزل های نصرالله مردانی، مشخص شد که شاعر از میان صورت های بلاغی معنایی، بیش تر متوجه استعاره و تشبیه است و تلمیح، مراعات نظیر و جان بخشی، که خود گونه ای استعاره مکنیه است، از دیگر صنایعی است که شاعر بدان توجه داشته است.The function of myth and epic in the rhetorical layer of Nasrallah Mardani's religious ghazals
Layered stylistics is one of the modern methods of stylistics that aims to establish a connection between the style of a work and its content. In layered stylistics, the text is analyzed in five layers: phonetic, lexical, syntactic, rhetorical, and ideological. By examining these five layers, a literary critic can determine which of these levels is more prominent in an author's work. The present article aims to demonstrate to what extent Nasrollah Mardani has been successful in employing myth and epic in the rhetorical layer of his ghazals while serving as a prominent representative of contemporary ritual ghazal poetry. It shows in which parts of the rhetorical elements these applications are more visible. The fundamental issue in this research, performed in a descriptive-analytical method, is how the use of mythological and epic elements in Nasrollah Mardani's ghazals reflects the poet's personal literary style. In examining Mardani’s ghazals, it has been observed that the poet pays more attention to metaphor and simile among the rhetorical figures of meaning and allusion, parallelism, and personification, which is a type of metaphoric expression, are other artifices to which the poet has paid attention.







