آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۷

چکیده

روایت پژوهی یکی از روش های پژوهش کیفی و به دنبال کشف روایت ها و تجربه های فقط شخصی افراد است. روایت نیز تجربه زیسته ما از زندگی است و شامل انواع مختلفی مثل زندگی نامه، تاریخچه زندگی، تاریخ شفاهی و ... است. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل روایت های مدرسان درباره آموزش زبان فارسی (آزفا) درباره برنامه و کتاب های آزفا است. روش این پژوهش کیفی، نوع آن توصیفی تحلیلی و رویکرد آن آموزشی است. جامعه آماری مدرسان آزفا است و حجم نمونه شامل 20 نفر از آنان بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه نیمه ساختارمند بوده که از طریق کُدگذاری تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مدرسان به برنامه و کتاب موقعیت محور و چند رسانه ای توجه بیشتری داشته، در حوزه پداگوژی معتقد به استفاده از نظریه، برنامه، انگاره و الگو بوده و مشکلات اصلی برنامه و کتاب های موجود را زبان غیر طبیعی، گرته برداری و عدم تناسب با سطح زبان آموزان دانسته اند. موضوعات پیشنهادی آنان در سطوح مبتدی تا پیشرفته نیز نظم و منطق خاصی نداشته است و درباره چگونگی کاربرد مهارت های چهارگانه زبانی به صورت جدا یا پیوسته، نظر یکسانی داشته اند.

A Study and analysis of AZFA instructors' opinions on the AZFA curriculum and textbooks: A narrative research approach

Narrative research is a qualitative research method that seeks to discover the personal narratives and experiences of individuals. Narrative is also our lived experience of life and includes various types such as biography, life history, oral history, etc. The aim of this research is to examine and analyze the narratives of instructors about teaching Persian (AZFA) about AZFA program and textbooks. The method is descriptive-analytical and its approach is pedagogical. The statistical population is AZFA teachers and the sample size included 20 of them. The data collection tool was a semi-structured questionnaire that was analyzed through coding. The research findings show that teachers paid more attention to situation-based and multimedia programs and books, they believed in the use of theory, program, model and pattern in the field of pedagogy, and considered the main problems of existing programs and books to be unnatural language, stereotyping, and incompatibility with the level of language learners. Their suggested topics, from beginner to advanced levels, did not have a specific order or logic, and they had the same opinion on how to apply the four language skills separate or integrated.

تبلیغات