آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۷

چکیده

 این پژوهش به ارزیابی مجموعه سه جلدی «پارسا فارسی عمومی» منتشرشده به سفارش دانشگاه مجازی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در سال 1400 پرداخته است. ارزیابی براساس چهار مقوله شامل «ویژگی های فیزیکی و طراحی، مهارت های زبانی، موضوع و محتوا و ملاحظات کلی» انجام شد. پایایی بین ارزیاب ها تأیید و نتایج براساس آن تحلیل شد. نتایج نشان داد که این مجموعه از نظر طراحی و سازماندهی در سطح متوسط است، هرچند جلد سوم طراحی بهتری نسبت به جلدهای دیگر دارد. مهارت گفتاری در هر سه جلد خیلی خوب ارزیابی شد. در بخش شنیداری جلدهای اول و دوم در سطح خوب بودند، اما جلد سوم به دلیل فقدان فایل صوتی عملکرد ضعیفی داشت. مهارت نوشتاری در تمامی جلدها ضعیف بود و کاستی هایی چون نبود آموزش اصول نگارش و فقدان تمرین های متنوع مشاهده شد. مهارت خوانداری در جلد سوم با عملکرد خیلی خوب و در جلدهای اول و دوم در سطح متوسط تا نسبتاً خوب ارزیابی شد. از نظر واژگان هر سه جلد عملکرد خوبی داشتند، اما ضعف هایی در آوانویسی و یادآوری واژگان وجود داشت. دستور زبان در سطح خوبی قرار داشت، اما مرور مستقیم نکات در درس های بعدی مشاهده نشد. تلفظ در جلد اول ضعیف و در جلدهای دوم و سوم خیلی ضعیف بود. از نظر محتوا جلدهای دوم و سوم عملکرد خیلی خوبی داشتند و جلد اول در سطح خوب بود؛ به طور کلی این مجموعه در بسیاری از بخش ها عملکرد رضایت بخشی دارد، اما نیازمند بهبودهایی در مهارت های شنیداری، نوشتاری و تلفظ است تا به عنوان منبع آموزشی مؤثری در آموزش زبان فارسی به کار رود.

Evaluation of the Parsa Farsi Omumi Series Based on the Evaluating Educational Resource Checklist

This study evaluates the three-volume set Parsa Farsi Omumi, published by the Virtual University of Al-Mustafa International University in 2021. The evaluation was based on four categories: "physical features and design, language skills, topics and content, and general considerations," using a checklist as the primary evaluation tool. Inter-rater reliability was confirmed, and the results were analyzed accordingly. The findings indicate that in terms of design and organization, the series is at an average level, with the third volume demonstrating better design compared to the other volumes. Speaking skills were rated as very good across all three volumes. For listening skills, the first and second volumes performed well, but the third volume showed weak performance due to the absence of audio files. Writing skills were assessed as weak in all volumes, with deficiencies such as the lack of instruction in writing principles and limited diversity in exercises. Reading skills were rated very good in the third volume but ranged from average to relatively good in the first and second volumes. Vocabulary instruction was effective across all three volumes, though weaknesses were identified in transcription and vocabulary recall. Grammar was rated as good, but there was no direct review of grammar points in subsequent lessons. Pronunciation was rated weak in the first volume and very weak in the second and third volumes. Regarding content, the second and third volumes performed very well, while the first volume was rated as good. Overall, the series demonstrates satisfactory performance in many aspects but requires improvements in listening, writing, and pronunciation skills to serve as a more effective resource for Persian language instruction.

تبلیغات