بررسی تأثیر نقص انگیزه و انزوای تحصیلی بر افت تحصیلی در دوران کرونا در دانش آموزان
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: شیوع کرونا باعث تعطیلی مدارس و تغییر ناگهانی آموزش حضوری به آنلاین شد، که انگیزه و تعامل اجتماعی دانش آموزان را کاهش داد و چالش هایی برای موفقیت تحصیلی ایجاد کرد لذا هدف این مطالعه بررسی تأثیر نقص انگیزه و انزوای تحصیلی بر افت تحصیلی در دوران کرونا در دانش آموزان بود.روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع ترکیبی کیفی کمی بود. جامعه پژوهش حاضر را کلیه مادران، دانش آموزان و معلمان متوسطه اول و دوم شهر سبزوار در سال 1400 تشکیل دادند، که از بین آنان30 نفر به دلیل اشباع در داده های بدست آمده به شیوه هدفمند پس از کنترل ملاک های ورود و خروج، انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. در ادامه پس از بدست آوردن و تایید مقولات و عوامل کیفی و طراحی پرسشنامه تعداد 384 نفر از (مادران، دانش آموزان و معلمان متوسطه اول و دوم) به دلیل نامحدود بودن جامعه به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه 49 سوالی محقق ساخته چالش های آموزش مجازی موثر در افت تحصیلی در دوران بیماری کووید-19 بود. یافته ها: نتایج نشان داد نقص انگیزه و انزوای تحصیلی تأثیر معنی داری بر افت تحصیلی در دوران کرونا در دانش آموزان درند. همچنین متغیرهای نقص انگیزه و انزوای تحصیلی می توانند 1/61% از واریانس افت تحصیلی در دوران کرونا را تبیین نمایند، و مقدار قدرت پیش بینی نیز برای افت تحصیلی در دوران کرونا برابر با 357/0 بود که قوی ارزیابی می شود. لذا می توان گفت که مدل ساختاری مورد بررسی از کیفیت مناسبی برخوردار است.نتیجه گیری: به طور کلی، یافته های این مطالعه تأکید می کنند که موفقیت تحصیلی در دوران بحران تنها وابسته به توانایی های شناختی دانش آموز نیست، بلکه عوامل روان شناختی و اجتماعی، به ویژه انگیزه و تعامل اجتماعی، نقش کلیدی دارند.Examining the Impact of Motivation Deficit and Educational Isolation on Academic Decline During the COVID-19 Pandemic in Students
Background and Objective: The COVID-19 outbreak led to school closures and a sudden shift from in-person to online learning, which reduced students’ motivation and social interactions, creating significant challenges for academic achievement. Therefore, this study aimed to investigate the impact of motivation deficit and educational isolation on students’ academic decline during the COVID-19 pandemic.Methods: The present study employed a mixed-methods design, combining qualitative and quantitative approaches. The study population included all mothers, students, and secondary school teachers in Sabzevar in 2021. Among them, 30 participants were purposefully selected for qualitative interviews after meeting inclusion criteria and achieving data saturation. Following the qualitative phase, after identifying and validating categories and factors, a questionnaire was designed and administered to 384 participants (mothers, students, and secondary school teachers) due to the large and unlimited population. The research instrument was a 49-item researcher-made questionnaire assessing challenges of effective virtual education contributing to academic decline during COVID-19.Results: The findings indicated that motivation deficit and educational isolation had a significant impact on students’ academic decline during the pandemic. Moreover, these variables explained 61% of the variance in academic decline, and the predictive power for academic decline was 0.357, which is considered strong. Therefore, the tested structural model demonstrated acceptable quality and validity.Conclusion: Overall, the findings highlight that academic success during a crisis is not solely dependent on students’ cognitive abilities, but psychological and social factors- particularly motivation and social interaction- play a crucial role. Managing these factors can be an effective strategy to reduce academic decline in emergency educational situations and underscores the importance of designing supportive and motivational learning environments.







