آرشیو

چکیده

Due to the long-standing nature of the discourse surrounding it, the definition of justice has evolved within a wide range of theories that attempt to define it. Each theory in the intellectual history of humankind that has sought to define justice has done so based on its foundational commitments. Consequently, the definition of justice is intrinsically linked to the theoretical framework from which it emerges. This article seeks to review several liberal theories of justice—particularly those of Hume, Kant, and Adam Smith—and to demonstrate that, despite their internal variations, these theories are characterized by a secular orientation. The central question this article addresses is whether Imām Riḍā's (PBUH) teachings offer any response to the secular foundations underpinning these theories. In the findings section, drawing on the dialogue between ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī and Henry Corbin, the paper argues that secularism, by emphasizing anthropomorphic theology (tashbīh) and rejecting transcendent theology (tanzīh) along with the metaphysical dimension of divinity, has enabled the secular and worldly interpretation of various dimensions of human life—including justice. In the final section and conclusion, the focus turns to the link between Imamate and justice, highlighting the potential of the Razavi hadiths to critique secular theories of justice.

ظرفیتِ آموزه های حضرت رضا علیه السلام در مواجهه با نظریه های عدالت سکولار

تعریف عدالت، به دلیل قدمتِ بحث درباره این موضوع، به گستره نظریاتی است که آن را تعریف کرده اند. هر نظریه ای در تاریخِ تفکر بشری که سعی در ارائه تعریفی از عدالت داشته است، بر اساس التزامی که به مبانی خود داشته، تعریفی از عدالت ارائه کرده و به همین سبب تعریف عدالت همواره وابسته به نظریه ای بوده که از آن برآمده است. در این مقاله سعی خواهیم کرد با مروری بر بعضی از نظریه های لیبرالِ عدالت، از جمله نظریه های دیوید هیوم، ایمانوئل کانت، و آدام اسمیت، نشان دهیم که این نظریات، به رغم تنوعاتی که دارند، همگی در اتصاف به قید سکولار با یکدیگر مشترک اند. پرسش اصلیِ مقاله این است که آیا در آموزه های رضوی درباره عدالت می توان پاسخی درباره مبنای سکولارِ این نظریه ها یافت؟ در بخش یافته های پژوهش، با مراجعه به تحلیل مطرح در گفتگوهای علامه طباطبائی و هانری کربن، توضیح خواهیم داد که سکولاریسم، به دلیل طرح الهیات تشبیهی و نفیِ الاهیات تنزیهی و وجه متعالی الوهیت، امکان تفسیر سکولار و این جهانی از قلمروهای مختلف حیات بشری از جمله عدالت را فراهم آورده است. در بخش پایانی و نتیجه گیری، با تأکید بر پیوند امامت و عدالت، ظرفیت های احادیث رضوی در نقد نظریه های عدالت سکولار مورد توجه قرار گرفته اند.

تبلیغات