Semiotics of ‘Doors’ at the Entrances of Islamic Pilgrimage Shrines Based on the Peircean Model
آرشیو
چکیده
Human beings are meaning-generators, and their pursuit of meaning manifests through interpreting “signs.” Architectural elements can be perceived as signs capable of conveying valuable and significant messages. The more precise the semiotic interpretation of architectural elements, the deeper the understanding of their meaning. Since entry into any space necessitates passing through its door, the door functions as a connector between different realms, as an intermediary between a given place’s exterior and interior. Given the unique architectural significance of doors at entrances of Islamic pilgrimage shrines, they can be interpreted as meaningful signs. “Being at the shrine” can be understood as a form of human presence, which is materialized at entrances of Islamic pilgrimage shrines, particularly through the focal point of the door. The door marks the beginning of a transition into a sacred space, and numerous rituals are associated with this entry point. These rituals emphasize the commencement of the rites of entrance and initiation into a holy site. This study applies semiotic analysis based on Peirce’s model to examine the architectural element of the door as a meaningful sign. It seeks to answer the following questions: How can the physical characteristics of an entrance be interpreted both as a response to functional necessity and as a meaning-generating sign in the forms of index (namāya), symbol (namād), and icon (shamāyil)? Additionally, what concepts are semantically aligned with the door concerning the entrances of Islamic pilgrimage shrines? The research is based on a library study for data collection and employs a descriptive-analytical method to interpret the semiotics of doors. The findings indicate that the architectural element of the door, beyond its functional essence, encapsulates profound meanings. Semiotics offers a powerful tool for enhancing this architectural element’s understanding and deep analysis, allowing for a more precise interpretation. The primary function of the door as a sign is to establish a communicative space between the exterior and the interior. The door facilitates guidance and invitation into the sacred environment by dividing the spatial domain into inside and outside. Moreover, the first rites of initiation and presence commence here—placing the hand on the chest, expressing reverence, offering salutations, and seeking permission to enter. Therefore, the door is the gateway to the realm of presence and encounter. In the entrance of Islamic pilgrimage shrines, the door can be interpreted as a symbolic manifestation of the Divine Name al-Hādī (the Guide), the Imam’s guidance, the Perfect Man’s station, and the mediator of Divine Graceنشانه شناسی «در» در ورودی آستان های زیارتی اسلامی بر اساس الگوی پیرس
انسان موجودی معناآفرین است و تلاش او برای آفرینش معنا را می توان از رهگذر تفسیر «نشانه ها» مشاهده کرد. عناصر معماری را می توان نشانه هایی دانست که حامل پیام های ارزشمند و معنادار هستند. هر چه تفسیر نشانه ای عناصر معماری دقیق تر باشد، به همان نسبت درک معنای آنها نیز عمیق تر خواهد شد. برای ورود به هر مکانی باید از «درِ» آن عبور کرد، و از این رو «در» عامل ارتباط ساحتی به ساحتی دیگر و واسطه میان بیرون و درون آن مکان در نظر گرفته می شود. با توجه به جایگاه ویژه عنصر معمارانه «در» در آستان های زیارتی اسلامی، می توان آن را نشانه ای معنایی تفسیر کرد. «در حرم بودن» را به نوعی از کیفیت حضور انسان می توان معنا کرد که این ویژگی در آستان های زیارتی اسلامی با تمرکز بر «در» به ظهور می رسد. نقطه شروع حرکت به فضایی معنوی محسوب می شود و آیین های بسیاری در مواجهه با عنصر ارتباطی «در» بیان شده است. این آیین ها بر آغاز آداب ورود و تشرف به مکانی مقدس تأکید دارند. این پژوهش از طریق دانش نشانه شناسی بر اساس الگوی پیرس، عنصر معماری «در» را به عنوان نشانه ای معنایی مورد مطالعه قرار داده است و به این پرسش ها پاسخ می دهد که ویژگی کالبدی عنصر معمارانه ورودی، هم در امتداد رفع نیاز کارکردی و هم به سبب معناآفرینی اش در قاب نشانه و به صورت نمایه، نماد و شمایل چگونه تفسیر می شود و «در» متناظر با ورودی آستان های زیارتی اسلامی با کدام مفاهیم هم معنا است. در این پژوهش جمع آوری داده ها به روش کتابخانه ای انجام شده و با روش توصیفی-تحلیلی به تفسیر نشانه شناسانه «در» پرداخته شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد: عنصر معمارانه «در»، علاوه بر ماهیت کارکردی اش، دربردارنده معانی قابل توجهی است و دانش نشانه شناسی ابزار مؤثری برای ارتقای درک و تحلیل عمیق تر این عنصر معماری فراهم می کند و امکان تفسیر دقیق تری از آن به دست می دهد. مهم ترین کارکرد «در» به عنوان نشانه، ایجاد فضای ارتباطی بین فضای بیرون و درون است و با تقسیم فضا به درون و بیرون به مددآن، شاهد هدایت و دعوت شدگی به محیط هستیم. همچنین نخستین آداب تشرف و حضور نیز از اینجا آغاز می شود؛ دست بر سینه گذاشتن و عرض ارادت کردن، سلام دادن و اجازه ورود خواستن. از این رو، «در» مدخل ورود به مرتبه «حضور» و «دیدار» است و در ورودی آستان های زیارتی «در» را می توان تجلی نمادین اسم الهی «هادی»، «هدایتگری امام»، «مقام انسان کامل» و «واسطه فیض الهی» تفسیر کرد.







