آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۹

چکیده

پیاده سازی نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد در بخش عمومی در ایران رویکردی است که در دهه اخیر با رواج استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی برعملکرد در دستگاههای اجرایی و ظرفیت قانونی ایجاد شده در بودجه سنواتی، از سوی دستگاههای اجرایی مورد توجه قرار گرفته است که بواسطه نو بودن این تجربه در کشور اثربخشی این شیوه از پرداخت در بخش عمومی با ابهام مواجه است و نیاز است برای حل چالش ها و موانع استقرار آن و همچنین پیاده سازی کارا و اثر بخش این شیوه از پرداخت در بخش عمومی مولفه های کلیدی آن شناسایی شود. در این مقاله مستخرج از نتایج یک پژوهش کیفی در دو گام نسبت به شناسایی مولفه های مذکور اقدام شد.در گام نخست با بهره گیری از رویکرد کیفی فراترکیب مؤلفه های نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد شناسایی و در گام بعدی مؤلفه های شناسایی شده مبتنی بر نظرات پانزده نفر از متخصصان و خبرگان و بهره گیری از شیوه دلفی نهایی شد. خبرگان و متخصصان انتخاب شده از میان مدیران ارشد حوزه ICT بوده و به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. در نهایت با برآیند دو فاز و سنجش پایایی مؤلفه های به دست آمده با نظرات متخصصان و خبرگان و بهره گیری از شاخص کاپا شش مولفه شامل مؤلفه های "آمادگی سازمان"، "تعامل و ارتباط موثر"، "رویه های قانونی"، "رویه های شفاف" ، "رویه های مستند" و "طراحی سیستم منصفانه" بعنوان مولفه های اصلی در طراحی نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد شناسایی گردید.

Identifying the components of the implementation of the performance-based payment system in public sector with Meta-synthesis approach

The implementation of a performance-based payment system in the public sector in Iran is an approach that has been considered by executive agencies in the last decade with the popularity of the performance-based budgeting system in executive agencies and the legal capacity created in the annual budget. Due to the novelty of this experience in the country, the effectiveness of this payment method in the public sector is ambiguous, and it is necessary to identify its key components in order to solve the challenges and obstacles to its establishment and also to implement this payment method efficiently and effectively in the public sector. In this article, extracted from the results of a qualitative study, the aforementioned components were identified in two steps. In the first step, the components of the performance-based payment system were identified using a qualitative meta-analysis approach, and in the next step, the identified components were finalized based on the opinions of fifteen experts and specialists and using the Delphi method. The experts and specialists selected were from among the senior managers in the ICT field and were selected through purposeful sampling. Finally, with the results of two phases and measuring the reliability of the obtained components with the opinions of specialists and experts and using the Kappa index, six components including "organizational readiness", "effective interaction and communication", "legal procedures", "transparent procedures", "documented procedures" and "fair system design" were identified as the main components in designing a performance-based payment system.

تبلیغات