ابعاد و مؤلفه های مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی در مکتب شهید سلیمانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی یکی از ارکان اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است. بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی، رهبر انقلاب اسلامی بیان فرمودند به شهید سلیمانی به عنوان یک مکتب و یک مدرسه درس آموز پرداخته شود. یکی از ویژگی های کلیدی مکتب شهید سلیمانی مردم باوری، مردم یاری و مردمی سازی است. لذا با توجه به شرایط حساس اقتصادی کشور و جنگ اقتصادی دشمن و لزوم ساماندهی مردمی در مقابل آن، در این تحقیق به شناسایی ابعاد و مولفه های مردمی سازی فعالیت های اقتصادی پرداخته شده است. جهت گردآوری داده ها، ابتدا منابع کتابخانه ای شامل کتاب ها، مقالات و دیگر مطالب موجود، مورد بررسی قرار گرفتند و در مرحله بعد نیز از طریق مصاحبه با 24 نفر از افراد مرتبط با موضوع مضامین مرتبط با مردمی سازی فعالیت های اقتصادی در مکتب شهید سلیمانی با استفاده از روش تحلیل مضمون احصاء شد. در این پژوهش مجموعاً 1629 گزاره کلیدی، 132 مضمون پایه ، 22 مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر شناسایی شد. در نهایت مؤلفه های مردمی سازی فعالیت های مالی و اقتصادی، ذیل پنج بعد اصلی، شامل ابعاد سیاستی، ابعاد فرهنگی و اجتماعی، ابعاد مدیریتی، ابعاد فنی و ابعاد محیطی دسته بندی شدند.Dimensions and components of people's participation in economic activities in Shahid Soleimani school
                            
                                People's participation in economic activities is one of the main pillars of realizing resistance economy. After the martyrdom of Sardar Qassem Soleimani, the leader of the Islamic Revolution said that Martyr Soleimani should be treated as a school and a learning school. One of the key features of Shahid Soleimani school is people belief, helping people and making people popular. Therefore, considering the sensitive economic conditions of the country and the enemy's economic war and the need to organize people against it, in this research, the dimensions and components of popularization of economic activities have been identified. In order to collect data, first library resources including books, articles and other available materials were examined, and in the next stage, through interviews with 24 people related to the theme related to the popularization of economic activities in Shahid Soleimani School using It was calculated by thematic analysis method. In this research, a total of 1629 key propositions, 132 basic themes, 22 organizing themes and 5 overarching themes were identified. Finally, the popularization components of financial and economic activities were categorized under five main dimensions, including political dimensions, cultural and social dimensions, managerial dimensions, technical dimensions and environmental dimensions.
                            
                        
                        






