آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۹

چکیده

شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک شخصیت راهبردی و فراملی، هم خودش سرمایه اجتماعی محسوب می شود و هم سرمایه اجتماعی را در دفاع مقدس و پس از آن رهبری و مدیریت نموده است، ازاین رو دیدگاه-های ارزشمندی در خصوص سرمایه اجتماعی دارد. بنابراین هدف اصلی در این پژوهش تبیین الگوی راهبردی سرمایه اجتماعی از دیدگاه ایشان می باشد. تعداد 60 عدد از اسناد برجای مانده و در دسترس از ایشان شامل سخنرانی ها، جلسات و وصیت نامه ایشان کدگذاری شد و با استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیاد، الگوی موردنظر تدوین گردید. در شرایط علّی مفاهیمی مانند جوان گرایی، امیدواری به خداوند، تکریم خانواده شهدا و... و در شرایط مداخله گر مفاهیمی همچون تبلیغات منفی دشمن، تهاجم فرهنگی، روحیه الهی و معنوی مدیران و ... در شکل گیری یا عدم شکل گیری سرمایه اجتماعی تأثیرگذار هستند. شرایطی از قبیل فضای حاکم بر حوزه های علمیه و دانشگاه ها، معنویت حاکم در جامعه و اهمیت خانواده در جوامع ایرانی اسلامی می تواند زمینه ایجاد و پرورش سرمایه اجتماعی را فراهم سازد. پدیده محوری، حضور داوطلبانه در صحنه های مختلف است. راهبردهای سرمایه اجتماعی به دو دسته راهبردهای ذهنی و عینی تقسیم می شوند و با توجه تعداد زیاد راهبردهای استخراج شده می توان گفت نگاه شهید سلیمانی به مقوله سرمایه اجتماعی یک نگاه راهبردی است که به کارگیری این راهبردها پیامدهایی همچون امنیت، صدور انقلاب اسلامی به دنیا، استقلال در همه سطوح، انسجام و همبستگی، یکرنگی در جامعه و رسیدن به کمال را به دنبال دارد.

Explanation the strategic social capital model based on the point of view of martyr Haj Qassem Soleimani

Martyr Haj Qassem Soleimani, as a strategic and international personality, is considered social capital himself, and he led and managed social capital in the holy defense and after that, therefore, he has valuable views about social capital. the main goal of this research is to explain the strategic model of social capital from his point of view. 60 of his remaining and available documents, including his speeches, meetings, and wills, were coded, and using the systematic grounded theory, the model was developed. In causal conditions, concepts such as youthfulness, hope in God, honoring the families of martyrs, etc., and in intervening conditions, concepts such as negative propaganda of the enemy, cultural invasion, divine and spiritual spirit of managers, etc. in the form The formation or non-formation of social capital is influential. Conditions such as the prevailing atmosphere in seminaries and universities, the prevailing spirituality in the society, and the importance of the family in Islamic Iranian societies can provide the basis for the creation and cultivation of social capital. The central phenomenon is voluntary presence in different scenes. Social capital strategies are divided into two categories: subjective and objective strategies, considering the large number of extracted strategies, it can be said that Shahid Soleimani's view on the category of social capital is a strategic view, that the use of these strategies has consequences such as security, issuing the Islamic revolution to the world. independence at all levels, cohesion and solidarity, uniformity in society, and achieving perfection.

تبلیغات