نقش میانجی تنظیم هیجان در رابطه بین تکانشگری و اعتیاد به عشق در دانشجویان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: یکی از مهم ترین مسائل دوران دانشجویی، رابطه عاشقانه با جنس مخالف است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای تنظیم رفتاری هیجان در رابطه تکانشگری و اعتیاد به عشق در دانشجویان انجام شد. روش: روش این پژوهش، توصیفی-همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 360 دانشجوی کارشناسی دختر و پسر دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 1403 بود که به صورت در دسترس از میان دانشجویان در سال تحصیلی 403-1402 انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مقیاس های اعتیاد به عشق پی بادی (2005)، تکانشگری بارت (2004)، تنظیم رفتاری هیجان کرایج و گارنفسکی (2019) جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها از روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است )05/0 RMSEA=و 001/0< (P. همه ضرایب مسیر به جز مسیر تنظیم هیجان سازگار به تکانشگری و تنظیم هیجان ناسازگار به اعتیاد به عشق معنادار بود ) 001/0>(P. نتایج نشان داد تنظیم ناسازگارانه هیجان در رابطه ی تکانشگری و اعتیاد به عشق در دانشجویان نقش میانجی دارد ) 001/0>(P، ولی اثر غیر مستقیم تنظیم تکانشگری با میانجی گری تنظیم سازگارانه هیجان بر اعتیاد به عشق دانشجویان معنی دار نبود ) 05/0<(P. نتیجه گیری: در این راستا می توان نتیجه گرفت تنظیم ناسازگار هیجان از طریق ایجاد چرخه های معیوب در روابط به عنوان یک متغیر میانجی عمل کرده و تکانشگری به واسطه ی تنظیم هیجان ناسازگار در اعتیاد به عشق دانشجویان نقش مهمی دارد.The mediating role of emotion regulation in the relationship between impulsiveness with Student’s Love Addiction
Introduction: Romantic relationships during student life are among the most significant interpersonal experiences. This study aimed to investigate the mediating role of emotion regulation in the relationship between impulsiveness and love addiction among university students.
Method: This descriptive-correlational study utilized structural equation modeling. The sample consisted of 360 undergraduate students from the University of Guilan during the 2023-2024 academic year, selected via convenience sampling. Data were collected using the Peabody Love Addiction Scale (2005), Barratt Impulsiveness Scale (2004), and Kraaij & Garnefski’s Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (2019). Data analysis was conducted using Pearson’s correlation coefficient and path analysis.
Results: The final model demonstrated good fit (RMSEA = 0.05, p < 0.001). All path coefficients were significant except for the paths from adaptive emotion regulation to impulsiveness and from maladaptive emotion regulation to love addiction (p > 0.001). Findings revealed that maladaptive emotion regulation mediates the relationship between impulsiveness and love addiction (p < 0.001). However, the indirect effect of impulsiveness on love addiction through adaptive emotion regulation was not significant (p > 0.05).
Conclusion : The study concludes that maladaptive emotion regulation serves as a mediating variable by reinforcing dysfunctional relational patterns, while impulsiveness significantly contributes to love addiction in students through maladaptive emotion regulation.







