مطالعه چرخه زندگی حرفه ای نو معلمان در نخستین سال تدریس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در این پژوهش، تجربه زیسته نومعلمان از بعد زندگی حرفه ای که در دوران تربیت معلم و اولین سال تدریس داشته اند، بررسی شده است. پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی توصیفی اجرا و از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه اطلاعاتی شامل نومعلمانی بود که دوره چهار ساله تربیت معلم را گذرانده بودند و کمتر از پنج سال سابقه تدریس داشتند. نمونه پژوهش شامل 15 نفر از نومعلمان مذکور است که بر اساس منطق نمونه گیری در پژوهش های پدیدارشناسی به صورت هدفمند و با روش ملاک محور انتخاب شدند. برای بررسی و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل محتوا و فرایند کدگذاری استفاده شد. برای بررسی اعتماد داده ها، چهار معیار باورپذیری، قابلیت انتقال، اطمینان پذیری و تأییدپذیری مورد استفاده قرار گرفت. براساس یافته های پژوهش، چرخه زندگی حرفه ای نومعلمان در سال آغازین خدمت در دو دوره کلی پیش از خدمت و آغاز خدمت در قالب 12 مرحله به صورت غیرخطی پیش می رود که با ارائه راهکارهای مناسب می توان این چرخه را بهبود بخشید.Studying The Professional Life Cycle of New Teachers in Their First Year of Teaching
In this research, the lived experience of new teachers was investigated from the perspective of their professional life during teacher training and the first year of teaching. The research was carried out in the framework of qualitative approach and descriptive phenomenological method and semi-structured interview was used to collect information. The information community included new teachers who had completed a four-year teacher training course and had less than five years of teaching experience. The research sample includes 15 of the aforementioned new teachers who were selected based on the logic of sampling in phenomenological research in a purposeful and criterion-oriented manner. Content analysis method and coding process were used to review and analyze the information. To check the reliability of the data, four criteria of believability, transferability, reliability and verifiability were examined. According to the findings of the research, the professional life cycle of new teachers in the first year of service in two general periods before the service and the beginning of the service proceeds in a non-linear way in the form of 12 stages, which could be improved by providing suitable solutions.







