آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۳

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفه ای آموزگاران با مهارت های اجتماعی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان های دوره اول شهر تهران سال 1403 انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی؛ از حیث نحوه ی گردآوری داده ها، توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان و دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان های دوره اول شهر تهران در سال 1403 بود که با توجه به فرمول کوکران و نیز بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 113 معلم و 196 دانش آموزان برای تکمیل پرسشنامه ها انتخاب شدند. در جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد: مهارت اجتماعی ماتسون (1983)؛ اشتیاق تحصیلی ویگا (2016) و اخلاق حرفه ای آرمیتو و همکاران (2011) استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس آمار استنباطی شامل آزمون ضریب همبستگی پیرسون، با کمک نرم افزار SPSS 23 بوده است. نتایج نشان داد که اخلاق حرفه ای معلمان بر مهارت اجتماعی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان اثر مثبت و معناداری دارد. نتایج ضرایب رگرسیونی نشان داد که از میان متغیرهای پیش بین شامل متغیر تعلق به اجتماع علمی با ضریب 0.215، خودکارایی با ضریب 0.314 و مسئولیت علمی با ضریب 0.353 اثر مثبت و معناداری در سطح خطای ۵ درصد بر مهارت اجتماعی دانش آموزان دارند. مبنی بر اینکه با افزایش تعلق به اجتماع علمی، خود کارایی و مسئولیت علمی میزان مهارت های اجتماعی در میان دانش آموزان نیز بیشتر می شود در حالی که متغیر مسئولیت اجتماعی با معناداری 0.464 اثر معناداری بر مهارت اجتماعی نداشته است. همچنین نتایج ضرایب رگرسیونی متغیرهای خودکارایی با ضریب 0.404 و مسئولیت علمی با ضریب 0.283 اثر مثبت و معناداری در سطح خطای ۵ درصد بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دارند. بدین ترتیب که با افزایش خود کارایی و مسئولیت علمی میزان اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان نیز افزایش می یابد در حالی که متغیرهای مسئولیت اجتماعی با معناداری 0.746 و تعلق به اجتماع علمی با معناداری 0.567 اثر معناداری بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان نداشته است.

The relationship between teachers' professional ethics, social skills and academic enthusiasm of female students in first-year high schools in Tehran, 2024.

The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between teachers' professional ethics, social skills and academic enthusiasm of female students in the first year of high schools in Tehran in 1403. This research is practical in terms of purpose; In terms of the method of data collection, it was descriptive-correlation. The statistical population of the present study included all female teachers and students of the first year of high schools in Tehran in 1403, according to Cochran's formula and also based on the cluster sampling method, there were 113 teachers and 196 students. Students were selected to complete the questionnaires. .... In order to collect data from standard questionnaires: Matson's social skills (1983); Viga's academic enthusiasm (2016) and Armito et al.'s professional ethics (2011) have been used. The method of data analysis was based on inferential statistics, including Pearson's correlation coefficient test, with the help of SPSS 23 software. The results showed that teachers' professional ethics have a positive and significant effect on students' social skills and academic enthusiasm. The results of the regression coefficients showed that among the predictor variables including the variable belonging to the scientific community with a coefficient of 0.215, self-efficacy with a coefficient of 0.314 and scientific responsibility with a coefficient of 0.353 have a positive and significant effect on the social skills of students at the error level of 5%. Based on the fact that with the increase in belonging to the scientific community, self-efficacy and scientific responsibility, the amount of social skills among students also increases, while the variable of social responsibility with a significance of 0.464 did not have a significant effect on social skills. Also, the results of the regression coefficients of self-efficacy variables with a coefficient of 0.283 and scientific responsibility with a coefficient of 0.746 have a positive and significant effect at the level of 5% error on students' academic enthusiasm. In this way, with the increase of self-efficacy and scientific responsibility, the level of academic enthusiasm in students also increases, while the variables of social responsibility with a significance of 0.922 and belonging to a scientific community with a significance of 0.567 did not have a significant effect on the academic enthusiasm of students.

تبلیغات