آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۳

چکیده

زمینه و هدف: میزان عملکرد تحصیلی یادگیرندگان در هر جامعه نشان دهنده موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدف یابی و توجه به رفع نیازهای فردی است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان شهر واسط از طریق سرمایه روانشناختی، خودکارآمدی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و معناداری تحصیلی بود. روش پژوهش: مطالعه حاضر از نظر نوع، توصیفی و از نظر روش یک پژوهش همبستگی است و جامعه آماری آن را دانش آموزان مقطع راهنمائی شهر واسط کشور عراق در بهار سال 1403 تشکیل داده اند که از میان آنان، تعداد 174 نفر به عنوان نمونه از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز، 2007)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (میجلی و همکاران، 2000)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (فردریکز و همکاران، 2004)، پرسشنامه معناداری تحصیلی (هندرسون- کینگ و اسمیت، 2006)، و پرسشنامه عملکرد تحصیلی (فام و تیلور، 1999) بود. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام با استفاده از نرم افزار SPSS22 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد بین سرمایه روانشناختی، خودکارآمدی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی، معناداری تحصیلی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (01/0>p). به علاوه، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان متغیر های پیشبین طی دو گام به ترتیب 7/24 درصد و 6/4 درصد تغییرات عملکرد تحصیلی از طریق سرمایه روانشناختی و معناداری تحصیلی قابل تبیین است (01/0>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج، به دلیل نقش مهم و برجسته سرمایه روانشناختی و معناداری تحصیلی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان، توجه به این یافته های مهم باید مد نظر مدیران و سیاستگزاران مدارس در کشور عراق قرار بگیرد.

Predicting of academic performance through psychological capital, academic self-efficacy, academic enthusiasm and academic meaningfulness of students in Wasit, Iraq

Background and Aim: The level of academic performance of learners in each society shows the success of the educational system in the field of goal setting and paying attention to meeting individual needs. Therefore, the aim of the present study was to predict the academic performance of Wasit city students through psychological capital, academic self-efficacy, academic enthusiasm and academic meaningfulness. Methods: The research is descriptive in terms of type and a correlational research in terms of method, and its statistical population is made up of middle school students in the city of Wasit, Iraq, in the spring of 1403, from among them, 174 people were selected as a sample through convenience sampling. Research tools include psychological capital questionnaire (Luthans, 2007), academic self-efficacy questionnaire (Mijli et al., 2000), academic engagement questionnaire (Fredericks et al., 2004), academic meaningfulness questionnaire (Henderson-King and Smith, 2006), and performance questionnaire. study (Pham and Taylor, 1999). The data obtained from the research were analyzed using Pearson's correlation method and step-by-step regression using SPSS22 software. Results: The results showed that there is a significant positive relationship between psychological capital, academic self-efficacy, academic enthusiasm, academic meaningfulness and academic performance (p<0.01). In addition, the results of the stepwise regression analysis showed that among the predictor variables, 24.7% and 4.6% of academic performance changes can be explained through psychological capital and educational significance in two steps, respectively (p<0.01). Conclusion: According to the results, due to the important and prominent role of psychological capital and educational significance in predicting the academic performance of students, attention to these important findings should be considered by school managers and policymakers in Iraq.

تبلیغات